U bent hier: Communicatie In het nieuws: onderzoek

In het nieuws: onderzoek

Onderzoek van KU Leuven in de media
'De eenvoudigste manier om gelukkig te worden? Wees dankbaar'
KNACK. 'Onze maatschappij is zo hard gefocust op tekorten en dingen die fout lopen. Kinderen worden daar angstig van', zegt hoogleraar Mia Leijssen die onderzoek deed naar geluk.
Veel psychologische studies blijken niet te repliceren
DE REDACTIE. 270 wetenschappers van over de hele wereld hebben geprobeerd om de resultaten van 100 studies in de psychologie te repliceren. Dat is slechts in minder dan de helft van de gevallen gelukt. Het gaat om studies die gepubliceerd werden in gerenommeerde tijdschriften. Een aantal onderzoekers heeft nu een centrum opgericht om wetenschap meer reproduceerbaar te maken.
Golven die corona opwarmen, voor het eerst geobserveerd
DE REDACTIE. Onderzoekers van de KU Leuven hebben voor het eerst kunnen vaststellen hoe magnetische golven aan de basis liggen van het feit dat de atmosfeer rond de zon, de corona, veel warmer is dan de zon zelf. Dat vraagstuk houdt wetenschappers al meer dan 70 jaar bezig.
Meer overstromingen en droogte door opwarming aarde
DE REDACTIE. De afgelopen dagen en weken trokken regelmatig zware regenbuien over ons land en zetten delen van het land blank. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat de hevige zomer-onweders extremer kunnen worden, maar dat er veel minder kleine regenbuien zullen voorkomen. Dit laatste zorgt voor een daling in de totale neerslaghoeveelheden voor de zomer.
Brugpensioen schaadt bedrijven niet
DE STANDAARD. Worden bedrijven minder productief als ze ervaren werknemers op brugpensioen sturen? Neen, zo blijkt uit onderzoek van de KU Leuven. Zelfs zeer kennisintensieve bedrijven lijden niet onder het verlies van ervaren anciens. Al geven de onderzoekers wel aan dat het geen zwart-witverhaal is.
Schistosomiase-parasiet slaat toe in Noord-Senegal na bouw van twee dammen
DE STANDAARD. Schistosomiase, een tropische ziekte veroorzaakt door een parasitische worm die de ingewanden en urinewegen aantast, heeft zich in Noordwest-Senegal op grote schaal kunnen verspreiden nadat er twee dammen werden aangelegd. De daaruitvolgende landbouw zorgde voor de komst van seizoensarbeiders en slakken, twee voorwaarden nodig voor de verspreiding van de ziekteverwekker. Wetenschappers waarschuwen dat menselijke ingrepen in de natuur ongewild ziektes kunnen doen verspreiden.
Nieuwe oorzaak van aangeboren mentale achterstand ontdekt
DE STANDAARD. Doctoraatsstudente Dorien Haesen van het Departement Cellulaire en Moleculaire Geneeskunde van de KU Leuven heeft een nieuwe oorzaak ontdekt van aangeboren mentale achterstand.
Leuvens onderzoek vindt manier om resistentie tegen chemo bij darmkanker te verminderen
DE MORGEN. Onderzoekers van de KU Leuven hebben aangetoond dat het blokkeren van het eiwit PHD1 bij patiënten met darmkanker de resistentie in hun lichaam tegen chemotherapie vermindert.
Wie industriële vetten eet, loopt meer risico op hart- en vaatziekten
DE STANDAARD. Wie veel koekjes met industriële transvetten eet, loopt tot een derde meer risico om te overlijden aan hart- een vaataandoeningen. Dat staat in een onderzoek, die verscheen in het medische vakblad The BMJ. Hoe schadelijk natuurlijke verzadigde vetzuren uit boter en zo zijn, is daarentegen veel minder duidelijk.
Vlaamse onderzoekers vinden nieuwe piste tegen borstkanker
DEREDACTIE. Vlaamse onderzoekers hebben een nieuwe piste gevonden in de zoektocht naar een middel om de uitzaaiing van borstkanker te belemmeren. Borstkanker is bij vrouwen de op een na dodelijkste kanker, vooral door uitzaaiing. Verder onderzoek is nu nodig.
Nieuw inzicht in autisme en fragiele-X-syndroom
EOS. Het eiwit APP blijkt een belangrijke rol te spelen in de ontwikkeling van fragiele-X-syndroom. Dat inzicht opent perspectieven voor behandelingen, niet alleen voor dit syndroom maar ook voor autisme.
"Werkelijk niets is klaar voor ouder wordende bevolking"
DE MORGEN. Er nadert een golf van een kleine 3,8 miljoen zestigplussers, maar niemand weet hoe en waar ze moeten gaan wonen. Uit een nieuw onderzoek van de KU Leuven blijkt dat onze huizen niet geschikt zijn om oud in te worden en dat de buurt daar niet aan is aangepast, zo staat vandaag in de kranten van Mediahuis.
Dwergplaneet Pluto onder de loep (audio)
RADIO 1. Krijgen we eindelijk grip op Pluto? We kennen de dwergplaneet al lang, maar weten er weinig over. Ruimtesonde New Horizons, die 10 jaar geleden vertrok, brengt daar nu verandering in.
Leuvense onderzoekers bootsen gaswolken op zon na met Vlaamse supercomputer
DE MORGEN. Onderzoekers van het Leuvense Centrum voor Plasma-Astrofysica zijn er voor het eerst in geslaagd een gaswolk boven het zonoppervlak -ook filament genoemd- van zo'n 30 miljoen meter breed, hoog en diep na te bootsen. Gebruik makend van de faciliteiten van het Vlaams Supercomputer Centrum werd een 15' durende 3D-simulatie gerealiseerd wat de onderzoekers in staat stelt beter te begrijpen wat er binnen dit filament gebeurt.
De Belg voelt zich gemiddeld gelukkiger dan de Europeaan
DE MORGEN. De Belg voelt zich gemiddeld gelukkiger dan de Europeaan, maar zijn tevredenheid hangt sterk samen met het inkomen. Zo is de tevredenheidskloof tussen hoge en lage inkomens in België beduidend groter dan elders. Dat blijkt volgens het Centrum voor Sociologisch Onderzoek van de KU Leuven uit de 6de European Social Survey, waarbij 54.000 personen uit 29 landen bevraagd werden. Het Leuvense Centrum werkte mee aan het onderzoek.
Vlaamse "Nobelprijzen" uitgereikt aan vijf vooraanstaande wetenschappers
DEREDACTIE. In Brussel zijn de Excellentieprijzen uitgereikt, de Vlaamse versie van de Nobelprijzen zeg maar. Vijf vooraanstaande wetenschappers krijgen elk 100.000 euro voor hun carrière in het wetenschappelijke onderzoek.
"Trage evolutie van het ebolavirus is goed nieuws voor de vaccins"
DE MORGEN. Het ebolavirus in West-Afrika evolueert volgens nieuw onderzoek trager dan tot dusver werd aangenomen. "Dat is goed nieuws voor de vaccins die er aan zitten te komen", klinkt het. De studie, waaraan ook vijf Belgen meewerkten, verschijnt in het wetenschappelijke tijdschrift Nature.
Slapende bacterie veroorzaakt infecties
EOS WETENSCHAP. Antibiotica werken alleen tegen actieve bacteriën, ontdekten KU Leuven-onderzoekers. Slapende bacteriën overleven.
Mechanisme van slapende bacteriën die antibioticakuur overleven, ontrafeld
DEREDACTIE. Een team van het Centrum voor Microbiële en Plantengenetica van de KU Leuven heeft het moleculaire mechanisme ontrafeld dat slapende bacteriën in staat stelt een antibioticakuur te overleven, waardoor sommige bacteriële infecties nadien weer opflakkeren. De ontdekking maakt het mogelijk nieuwe therapieën te ontwikkelen om chronische infecties zoals tuberculose, mucoviscidose en urinewegeninfecties beter te behandelen.
Een op de vijf Vlaamse jongeren helpt dagelijks in het huishouden
DEREDACTIE. Ongeveer één vijfde van de Vlaamse jongeren helpt dagelijks mee in het huishouden (20,7%). Wanneer we ook naar de jongeren kijken die meerdere keren per week iets in het huishouden doen, loopt het aantal in totaal op tot meer dan de helft van de jongeren (55%). Dat blijkt uit een onderzoek van het JeugdOnderzoeksPlatform (JOP), een steunpunt voor strategisch beleidsrelevant onderzoek van de Vlaamse overheid met onderzoekers van de UGent, Vrije Universiteit Brussel en KU Leuven.