U bent hier: Communicatie In het nieuws: onderzoek

In het nieuws: onderzoek

Onderzoek van KU Leuven in de media
De Belg voelt zich gemiddeld gelukkiger dan de Europeaan
DE MORGEN. De Belg voelt zich gemiddeld gelukkiger dan de Europeaan, maar zijn tevredenheid hangt sterk samen met het inkomen. Zo is de tevredenheidskloof tussen hoge en lage inkomens in België beduidend groter dan elders. Dat blijkt volgens het Centrum voor Sociologisch Onderzoek van de KU Leuven uit de 6de European Social Survey, waarbij 54.000 personen uit 29 landen bevraagd werden. Het Leuvense Centrum werkte mee aan het onderzoek.
Vlaamse "Nobelprijzen" uitgereikt aan vijf vooraanstaande wetenschappers
DEREDACTIE. In Brussel zijn de Excellentieprijzen uitgereikt, de Vlaamse versie van de Nobelprijzen zeg maar. Vijf vooraanstaande wetenschappers krijgen elk 100.000 euro voor hun carrière in het wetenschappelijke onderzoek.
"Trage evolutie van het ebolavirus is goed nieuws voor de vaccins"
DE MORGEN. Het ebolavirus in West-Afrika evolueert volgens nieuw onderzoek trager dan tot dusver werd aangenomen. "Dat is goed nieuws voor de vaccins die er aan zitten te komen", klinkt het. De studie, waaraan ook vijf Belgen meewerkten, verschijnt in het wetenschappelijke tijdschrift Nature.
Slapende bacterie veroorzaakt infecties
EOS WETENSCHAP. Antibiotica werken alleen tegen actieve bacteriën, ontdekten KU Leuven-onderzoekers. Slapende bacteriën overleven.
Mechanisme van slapende bacteriën die antibioticakuur overleven, ontrafeld
DEREDACTIE. Een team van het Centrum voor Microbiële en Plantengenetica van de KU Leuven heeft het moleculaire mechanisme ontrafeld dat slapende bacteriën in staat stelt een antibioticakuur te overleven, waardoor sommige bacteriële infecties nadien weer opflakkeren. De ontdekking maakt het mogelijk nieuwe therapieën te ontwikkelen om chronische infecties zoals tuberculose, mucoviscidose en urinewegeninfecties beter te behandelen.
Een op de vijf Vlaamse jongeren helpt dagelijks in het huishouden
DEREDACTIE. Ongeveer één vijfde van de Vlaamse jongeren helpt dagelijks mee in het huishouden (20,7%). Wanneer we ook naar de jongeren kijken die meerdere keren per week iets in het huishouden doen, loopt het aantal in totaal op tot meer dan de helft van de jongeren (55%). Dat blijkt uit een onderzoek van het JeugdOnderzoeksPlatform (JOP), een steunpunt voor strategisch beleidsrelevant onderzoek van de Vlaamse overheid met onderzoekers van de UGent, Vrije Universiteit Brussel en KU Leuven.
Passende dienstbetrekking: de wet die (bijna) niemand wil
DE MORGEN. België verplicht werkzoekenden op bepaalde jobs in te gaan, zodat ze sneller een baan vinden. Maar helaas: de verplichting werkt niet, blijkt uit onderzoek van de KU Leuven.
Kust niet voorbereid op snelle vergrijzing
HET NIEUWSBLAD. Uit een groot onderzoek van de provincie blijkt nog maar eens dat de kust de komende vijftien jaar nog meer ouderen zal tellen.Onvoldoende pensioenmigranten zijn echter voorbereid op het ouder worden en de meeste appartementen zijn niet aangepast.
Middelbare scholieren scoren ondermaats op wiskundetests
DE MORGEN. Middelbare scholieren met veel uren wiskunde scoren niet goed genoeg, terwijl hun leeftijdsgenoten met een minimumpakket het er slecht van afbrengen. Dat blijkt uit een peiling in het vijfde en zesde jaar van het secundair onderwijs.
"Gemeenten waar inwoners in referendum mening kwijt kunnen werken efficiënter"
DE MORGEN. "De organisatie van gemeentelijke referenda maakt het lokaal beleid efficiënter", zegt Kristof De Witte, onderzoeker aan de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen van de KU Leuven, in "Leuvense Economische Standpunten". Hij baseert zich op een onderzoek over de invloed op het lokale beleid van 2.500 volksraadplegingen die tussen 2003 en 2011 georganiseerd werden in 2.000 Beierse gemeenten.
Vlaamse universiteiten gaan zelf hoornvlies maken met 3D-printer
DE MORGEN. De dienst oogheelkunde van de Universiteit Antwerpen werkt samen met de KU Leuven om binnen vijf jaar met een 3D-printer een hoornvlies te printen uit levende cellen. De prototypes worden volgende maand getest in het laboratorium, meldt de krant De Tijd vandaag.
Grote studie naar het plankton in de oceanen
DEREDACTIE. Een internationaal team van wetenschappers heeft van 2009 tot 2013 de biodiversiteit in kaart gebracht van een breed gamma aan organismen uit plankton. Ze onderzochten ook hun interacties, die vaak parasitair zijn, welke invloed ze op hun omgeving hebben en hoe ze er zelf door beïnvloed worden. Ze verzamelden daarvoor met de schoener Tara 35.000 stalen uit 210 verschillende plaatsen in de wereldzeeën.
Wetenschappers UT ontwikkelen beter beveiligde chipkaarten
NU.NL. Wetenschappers van de Universiteit Twente (UT) zijn er samen met vakgenoten van de KU Leuven in geslaagd om chipkaarten te beschermen tegen het lekken van geheime informatie.
Werk in België scheef verdeeld
DE STANDAARD. België hoort tot de Europese landen met het grootste aantal huishoudens waar niemand werkt. Dat stellen de wetenschappers Frank Vandenbroucke (KU Leuven) en Vincent Corluy (Universiteit Antwerpen) vast in een woensdag gepubliceerde studie.
Jongeren zijn traditioneler in hun nieuwsconsumptie dan gedacht
KNACK. Volgen jonge mensen nauwelijks nog het nieuws en raadplegen ze alleen nieuwssites? Toch niet, brengt communicatiewetenschapster Anna Van Cauwenberge aan het licht in haar proefschrift.
Nieuw historisch onderzoek werpt ander licht op moord Julien Lahaut (video)
DE REDACTIE. De moord op de voorzitter van de Kommunistische Partij, Julien Lahaut, op 18 augustus 1950, was het werk van het anticommunistisch netwerk van André Moyen. Dat blijkt uit het onderzoek van het CegeSoma (Studie- en Documentatiecentrum Oorlog en Hedendaagse Maatschappij), dat dinsdag wordt voorgesteld in de Senaat, die de opdracht gaf tot het onderzoek. Professor Emmanuel Gerard geeft duiding aan de journalisten van Terzake.
Na "dokter Google" is er nu ook "psycholoog Google"
HET LAATSTE NIEUWS. Dat we ziektesymptomen googlen en zo gevaarlijk genoeg zelf voor doktertje spelen is al langer bekend. Maar ook mensen met psychologische problemen zoeken hun heil bij "psycholoog Google", blijkt uit de masterscriptie van Kirsten Van de Werf van de KU Leuven.
Watervlooien passen zich aan aan opwarming
DE REDACTIE. Watervlooien hebben zich de afgelopen 40 jaar genetisch aangepast aan de klimaatverandering en zullen dat in de toekomst ook blijven doen aan hogere temperaturen. Dat blijkt uit onderzoek door een groep biologen van de KU Leuven.
Lawaai vliegtuigen trof vorig jaar 30 procent meer mensen
DE STANDAARD. Het aantal omwonenden van Brussels Airport dat geluidshinder kon ondervinden van de opstijgende en landende vliegtuigen, lag vorig jaar 30 procent hoger dan in 2013. Daarmee zit het aantal 'potentieel sterk gehinderden' opnieuw op het niveau van de jaren voordien. Vooral Brusselse gemeenten kregen meer lawaai te verwerken, zo blijkt uit het rapport 'Geluidscontouren 2014' op de website van de luchthaven.
"Ruim 80 procent van Vlamingen voelt zich Europeaan"
DE REDACTIE. 85 procent van de Vlaamse jongeren en 80 procent van de volwassenen voelt zich Europeaan en 62 procent voelt zich ook effectief betrokken bij wat er in de EU gebeurt. Dat blijkt uit een doctoraatsonderzoek door Soetkin Verhaegen van het Centrum voor Politicologie van de KU Leuven waarbij ze verspreid over 61 scholen in Vlaanderen 3.598 leerlingen uit het 3e jaar secundair onderwijs ondervroeg en 4.376 ouders.