Donderdag 28 maart 2024

Thomas Nieuwsbrief (01/03/2011)

Thomas nieuwsbrief maart 2011

Beste geïnteresseerde in Thomas,

Deze nieuwsbrief bevat een uitgebreid en gevarieerd aanbod aan nieuw inhoudelijk materiaal. Voor het secundair onderwijs bieden we u twee volledig nieuwe godsdienstdidactische pakketten aan. De eerste in de kijker focust op het 50-jarig bestaan van Broederlijk Delen. De tweede in de kijker behandelt de perceptie van het goddelijke door tieners in een postmoderne context. Daarnaast werd de in de kijker ‘Te Gek?!’ over levensbeschouwing en psychiatrie bijgewerkt.

Deze nieuwsbrief bevat heel wat informatie over ‘godsdienstleerkracht worden’: het profiel van de godsdienstleerkracht, het beroep van de godsdienstleerkracht, de verschillende wegen om godsdienstleerkracht te worden en de ondersteuning van beginnende godsdienstleerkrachten. Er is een grote nood aan nieuwe, jongere en oudere, goedgevormde leerkrachten godsdienst om zo de toekomst van een kwalitatief confessioneel godsdienstonderwijs te garanderen. We hopen dat u deze informatie aan geïnteresseerden ter beschikking wil stellen, in het bijzonder aan leerlingen die op dit ogenblik hun beroepskeuze aan het maken zijn, en daarbij overwegen om in het (godsdienst)onderwijs te stappen. Bekijk ook het filmpje dat voor deze campagne gemaakt werd.

De rubriek tijdschriften waar we telkens de uitgaven bundelen die interessant zijn voor godsdienstleerkrachten, wordt vanaf nu aangevuld met twee nieuwe tijdschriften: Don Bosco Vlaanderen (pastoraal en pedagogie) en Zacheüs (liturgie).

We hebben ook aandacht voor de zesde Logos-studiedag op 2 mei 2011 met als thema ‘de mariologie’.

De overige items vindt u terug in de inhoudstafel hieronder.

Met de beste groeten,
Didier Pollefeyt, verantwoordelijke Thomas

Inhoudstafel
Godsdienstleerkrachten gezocht - een nieuwe link naar de job van het leven: www.godsdienstleerkrachtworden.be

Godsdienstleerkracht, het is een vak apart. In onze hedendaagse context, die gekenmerkt wordt door een grote pluraliteit in het zinaanbod en door het feit dat het christelijk geloof niet langer vanzelfsprekend is, staan godsdienstleerkrachten voor een aantal heel specifieke uitdagingen. Die uitdagingen betreffen zowel hun identiteit, hun taakomschrijving als hun spiritualiteit.

Doorheen het dossier 'godsdienstleerkracht vandaag' zijn verschillende getuigenissen te vinden van godsdienstleerkrachten die aangeven waarom ze godsdienstleerkracht zijn geworden en waarom dit de job van hun leven is.

Zelf godsdienstleerkracht worden?

Via deze korte test kom je te weten welke godsdienstleerkracht jij hebt gehad of welke godsdienstleerkracht jij bent/zou zijn.

Ken je leerlingen die godsdienstleerkracht willen worden, of ben je zelf geïnteresseerd om kennis te maken met deze uitdagende job, dan kan je via dit formulier te weten komen waar in jouw bisdom je een opleiding tot godsdienstleerkracht secundair onderwijs kan volgen.

Was je al actief als leerkracht, maar sta je nu voor het eerst in het vak r.-k. godsdienst, dan biedt Thomas je een handig start-overzicht. Deze EHBI-bundel 'Eerste Hulp en Bronnen voor de Instromer' hebben als doel je wegwijs te maken in je opdracht als godsdienstleerkracht.

Al deze informatie vind je trouwens terug via de eenvoudige link 'www.godsdienstleerkrachtworden.be'.

Bekijk het filmpje bij deze campagne.

Nieuwe posters godsdienstwetenschappen en religiestudie studeren


De Faculteit Godgeleerdheid heeft nieuwe posters ontwikkeld voor de opleiding ‘Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschappen – studeren aan de K.U.Leuven’ in het kader van de infodag op 2 april 2011. Mocht u in uw school, parochie of elders een dergelijke poster willen ophangen, dan kan u ons steeds contacteren door uw gegevens in een e-mail door te geven aan Thomas@kuleuven.be. Wij sturen gratis één of meerdere exemplaren op.
In de kijker: Broederlijk Delen 50 jaar
In 2011 wordt Broederlijk Delen 50 jaar. Die vijftigste verjaardag ontlokt gemengde gevoelens: enerzijds is er de zin om te vieren, anderzijds zijn er ook vragen over wat men hoopt te bereiken. Vanuit die idee werd de campagne gelanceerd “Maak ons overbodig! Steun de plannen van het Zuiden.” De ervaring van Broederlijk Delen leert immers dat armoede en onrecht het best bestreden kunnen worden wanneer men de eigen plannen van lokale groepen ondersteunt. Een voorbeeld van hoe mensen in het Zuiden zelf hun plannen realiseren, vinden we in Burundi, een land dat ontwaakt uit een jarenlange burgeroorlog. In dit land in heropbouw probeert de plaatselijke bevolking om vooruit te komen.

In deze in de kijker wordt vanuit levensbeschouwelijk oogpunt ondermeer stilgestaan bij de symboliek van de draagmand, de uitspraak ‘sta op en loop’, die centraal staan in de campagne, en bij wat het betekent om de talenten te erkennen van mensen die een minder gunstige context hebben. De vastenperiode is de periode bij uitstek om zich te bezinnen op het eigen leven en om niet alleen los te komen van het materiële maar eveneens van de eigen pretentie en vooroordelen, ook tegenover het Zuiden.
 

In de kijker: Hoe percipiëren tieners (10-20 jaar) God of het goddelijke in een postmoderne context?
In de in de kijker Tienerogen en God willen we dieper ingaan op de perceptie door tieners van het goddelijke in een postmoderne samenleving.
Hoe is de relatie tussen hedendaagse jongeren en het religieuze? De beginsituatie staat stil bij wat Spangenberg en Lampert de ‘grenzeloze generatie’ noemen.

Aan de hand van de kernbegrippen ‘tieners’, ‘zintuigen’, ‘Godsbeeld’, ‘pluraliteit & gemeenschap’ worden vier hermeneutische knooppunten geformuleerd. Als achtergrondinformatie bij deze in de kijker wordt onder andere doorverwezen naar ‘Waarom doet gij niets, een brief aan jongens en meisjes uit 4 ASO’ door Ria Maenhout. In de impulsen kan u – naast onder meer een Bijbelperikoop, een gedicht van Anselm Grün, filmfragmenten uit Jesus Camp en de kronieken van Narnia – een steekproef naar het Godsbeeld van tieners vinden dat hier op verder werkt.
Bij de didactische suggesties trachten we interactief met leerkracht en leerlingen aan de slag te gaan door dit minionderzoekje zelf verder te zetten in de klas en op Thomas.

In de kijker: Te Gek?! Over levensbeschouwing en psychiatrie
Deze in de kijker verscheen in januari 2008 en werd recent bijgewerkt. Dit godsdienstdidactisch pakket biedt informatie om rond het thema van de geestelijke gezondheidszorg aan de slag te gaan binnen de godsdienstlessen. Net zoals het project ‘Te Gek?!’ tot doel heeft om een aantal stigma's met betrekking tot geestesziekte en psychiatrie te doorbreken en mensen aan te zetten om erover te praten, wil deze in de kijker deze niet voor de hand liggende onderwerpen, die al te vaak nog met een aantal taboes beladen zijn, bespreekbaar maken bij leerlingen van het secundair onderwijs, die allicht zelf in hun omgeving met dergelijke kwesties geconfronteerd worden, en dit vanuit een levensbeschouwelijk en gelovig perspectief.
Het veelluik Passie en Verrijzenis van Arcabas

De franse schilder Arcabas blijft verbazen met zijn verbeelding van religieuze taferelen, waarin hij telkens eigen accenten legt. In dit geval biedt het veelluik Passie en Verrijzenis een mooi uitgangspunt om het thema verrijzenis in de godsdienstles te behandelen. Ook voor schoolpastoraal bieden deze taferelen heel wat kansen. Er wordt daartoe ook een powerpoint beschikbaar gesteld met alle kunstwerken.

Logos VI: “...Geboren uit de maagd Maria...”: studiedag voor godsdienstleerkrachten over de inhoud van de christelijke geloofstraditie

Het thema van deze zesde Logos-studiedag op maandag 2 mei 2011 is de zin uit het credo: ‘geboren uit de Maagd Maria’. De lezingen bieden heel verschillende invalshoeken om de figuur van Maria te benaderen. Sommigen willen Maria vooral situeren in de Bijbelse context, meer bepaald in de lange rij van vrouwen die men er ontmoet. Anderen willen halt houden bij de fameuze mariale dogma’s om te kijken wat de oorspronkelijke betekenis ervan is en wat een dogma kan betekenen voor de geloofsgemeenschap vandaag. In een derde en laatste hoofdlezing wordt de verhouding tussen Maria en de Kerk belicht, vooral vanuit de teksten van Vaticanum II. Bij elk van de hoofdlezingen is er een esthetisch luik voorzien waarbij een iconenschilder een toepasselijke Maria-icoon voorstelt en becommentarieert.

En hoe zit het verder met Maria en de oecumene? Zeer interessant is de filosofische lezing van het verhaal van de boodschap aan Maria: dit verhaal geeft te denken over de eigen roeping en menswording van elke mens. Daarnaast gaan we op zoek naar de band tussen Maria en de eucharistie. Er zal ook aandacht zijn voor de plaats van Maria in de devotie en de liturgie, of voor de manier waarop Maria ter sprake komt in de Russische literatuur. Eén van de sprekers focust op een mariale spiritualiteit voor het dagelijkse gezinsleven.

Je kan hier info en het programma vinden.

Nieuwe impulsen op Thomas

 Video’s : zeker de moeite waard om te checken!

Speelgoedland Lost generation Christmas Food
Court Flash Mob
- Haendel – Alleluia
Dood aan de
doodstraf
Validation Bart Verbeeck
inspireert
jongeren

 

Tips van de week: nieuwe boeiende websites!

The Cardijn Project
https://sites.google.com/a/cardijn.info/cardijn-project/Home
 
World Youth Day 2011
http://www.youtube.com/watch?v=BxCjwQGBod8
 
Bartimeüs
Verlang je het christelijke geloof beter te leren kennen? Verlang je als mens te groeien vanuit het christelijke geloof? Verlang je tot meer actie te komen op christelijke basis?
http://www.bartimeus.be/
 
Laat je onderdompelen (Een initiatief van Bisdom Antwerpen)
Vanaf 9 maart elke dag een nieuwe impuls voor de veertigdagentijd.
http://www.laatjeonderdompelen.be/
Out of my window
Een interactieve kijk op de wereld
Een documentaire in 360 graden

Hoge betonnen appartementsblokken zijn de meest verspreide gebouwen van de voorbije eeuw.
Aan de buitenkant lijken ze allemaal op elkaar. Maar binnen in deze torens van beton en glas, scheppen mensen gemeenschap, kunst en zingeving.

http://interactive.nfb.ca/#/outmywindow

 

Artikelen katholieke identiteit in samenwerking met het VSKO (februari 2011)
Een nieuwe reeks interessante artikelen en boeken over katholieke identiteit, onderwijs en pastoraal werden verzameld door de documentalist van het VSKO, Dimitri Vandekerkove.
Tijdschriften: twee nieuwe tijdschriften in de Thomasdatabank

In de rubriek tijdschriften verzamelen we telkens de recente uitgaven van tijdschriften die interessant zijn voor godsdienstleerkrachten. Twee nieuwe tijdschriften werden opgenomen.

Don Bosco Vlaanderen is een tijdschrift dat zich uitdrukkelijk richt op de link tussen pastoraal en pedagogie.

Zacheüs is een tijdschrift dat zich richt tot allen die met liturgie begaan zijn.

Nieuwe tijdschriftuitgaven

ACJCB – mailkrant 24
Don Bosco Vlaanderen (januari 2011)
Narthex (december 2010)
Tertio (februari 2011)
Tijdschrift voor Geestelijk Leven (februari 2011)
Zacheüs (februari 2011)

Nieuw boek: 'Moeders liegen niet (Of wel?) (Sofie Van Gelder)’ Win één van de vijf exemplaren

De ouders van Estelle zijn uit elkaar. Estelle woont samen met haar hamster bij haar moeder, in een klein flatje. Naast haar problemen op school, draagt Estelle ook de zware verantwoordelijkheid voor haar moeder, die manisch-depressief is. Estelle weet deze werelden heel lang gescheiden te houden, maar op een dag wordt het haar allemaal te veel.

Lees meer over dit boek

Win dit boek

Nieuw boek: Daniël De Pilaarheilige (Pieter W. van der Horst)’ Win één van de vijf exemplaren 
Daniël de pilaarheilige stond een groot deel van zijn lange leven op een hoge zuil aan de Bosporus. Hij was een leerling van de beroemde Simeon de Styliet. In Constantinopel stond Daniël drieëndertig jaar en drie maanden lang op drie zuilen, tot aan zijn dood in 493. Zijn uitzonderlijk ascetisch leven maakte een grote indruk.

Pieter W. van der Horst (1946) is emeritus hoogleraar van de Universiteit Utrecht, gespecialiseerd in exegese van het Nieuwe Testament, literatuur van het vroege christendom en de joodse en hellenistische wereld van de vroege christenheid.

Lees meer over dit boek

Win dit boek
 

Volg Thomas op

Download de Thomas-app

KU Leuven - Faculteit Theologie & Religiewetenschappen
Thomas © 2002 - 2024