Verruim je blik: zoek linken met andere OPO’s

Door na te gaan welke ervaringen studenten qua evaluatie en blended leeromgevingen al in hun rugzak hebben, kan je hiervan handig gebruik maken om je eigen evaluatie en feedback vorm te geven.

Vertrekkende vanuit de disciplinaire kennis, vaardigheden en attitudes die studenten leren doorheen een opleiding, zijn er heel wat linken te leggen tussen inhouden, taken en evaluaties van verschillende OPO’s. Door na te gaan welke ervaringen studenten qua evaluatie en blended leeromgevingen al in hun rugzak hebben, kan je hiervan handig gebruik maken om je eigen evaluatie en feedback vorm te geven. 

 

Maak afspraken

Daarnaast kan het interessant zijn om samen met collega’s afspraken te maken over het hanteren van: 

  • gedeelde evaluatiecriteria;
  • een gelijkaardige aanpak in het geven van feedback (bv. tot op welk detailniveau ga je);
  • opdrachten die verder bouwen op ervaringen en kennis die studenten al hebben;
  • feedback met relevantie voor latere OPO’s…

Het expliciet refereren naar deze afspraken maakt aan je studenten duidelijker dat OPO’s voortbouwen op elkaar. 

Stem af over generieke vaardigheden en vormingsdoelen

Naast de disciplinaire zijn er ook meer generieke vaardigheden en vormingsdoelen, zoals levenslang leren. Aan de KU Leuven vinden we het relevant dat studenten het belang van levenslang leren inzien en dat ze de bereidheid ontwikkelen om te blijven leren. Door linken te leggen tussen evaluaties over verschillende OPO’s heen creëer je meer kansen tot levenslang leren. Ga dus op zoek naar linken met andere OPO’s en knoop het gesprek met collega’s aan. Deze verantwoordelijkheid neem je immers samen met de andere docenten binnen de opleiding en draag je niet alleen. 

Bekijk hoe studenten doorheen de opleiding kansen krijgen om:

  • te ontdekken wat kwaliteit kenmerkt;
  • hun eigen leren te evalueren;
  • na te gaan of ze de verwachte standaarden hebben behaald;
  • zichzelf doelen te stellen;
  • feedback te vragen en te gebruiken;

Zo komt je te weten hoe de studenten ontdekken hoe ze het leren kunnen aanpassen aan toekomstige situaties (Carless & Winstone, 2020). Ga na hoe collega’s dit aanpakken en hoe jij hieraan kan bijdragen of hoe jouw aanpak hiertoe bijdraagt. 

Overweeg volgende stappen

 

Wil je op basis hiervan je evaluatievorm of leer- en vormingsdoelen wijzigen, neem dan contact op met je lokale onderwijsondersteuner of programmadirecteur. Zij kunnen je aangeven welke stappen je best volgt. Denk er ook aan je ECTS-fiche tijdig te wijzigen: alle info moet immers klaar zijn in de zomer vóór de start van het academiejaar waarin het OPO wordt gedoceerd