STEM Universiteit in de vrije tijd
(voor leerlingen van het secundair onderwijs en hun ouders)

STEM Universiteit KU Leuven wil sterk inzetten op enthousiasmeren en op talentdetectie bij leerlingen van het Secundair Onderwijs. Voor hen bieden we 2 reeksen workshops aan op woensdagnamiddag in labo’s en leslokalen aan KU Leuven.

Onze sessies worden inhoudelijk voorbereid en ter plaatse begeleid door onderzoekers en/of professoren van KU Leuven of partners. Op deze manier stellen we ons garant voor workshops van zeer hoge kwaliteit en is talentdetectie voor deelnemer en begeleider een kleine stap.

< Terug

1ste, 2de en 3de jaar Secundair Onderwijs

1ste, 2de en 3de jaar Secundair Onderwijs

Inschrijven als niet-Leuvenaar (niet behorend tot een andere categorie): klik hier
Inschrijven als Leuvenaar (niet behorend tot een andere categorie): klik hier
Inschrijven aan het tarief voor grote gezinnen*: klik hier
Inschrijven aan het aangepast tarief**: klik hier

* Gezin met 3 of meer kinderen. Let wel, dit gaat om het aantal kinderen die op hetzelfde Leuvens adres gedomicilieerd zijn als de aanvragende ouder(s).
** Gezin met Omnio-statuut OF recht op verhoogde tegemoetkoming bij het ziekenfonds. Meer informatie bij ziekenfonds.

  • 12/10: Bezoek UZ Gasthuisberg

    Waarschijnlijk ben je al eens op ziekenbezoek geweest in het UZ Gasthuisberg of ging je er een pasgeboren baby bewonderen? Of misschien had je de pech om er zelf al eens als patiënt te verblijven? Dan weet je ook dat dit grootste ziekenhuis van het land ongelofelijk veel mensen werken: dokters, proffen, verpleegkundigen, secretariaatsmedewerkers, poetspersoneel, … Maar wat doen al deze mensen en vooral, hoe doen zij dat dan? Wie weet waar hij moet zijn en wanneer? En al die medische apparatuur, wie bedient dat en hoe werkt het? Op al deze en veel meer vragen krijg je een antwoord tijdens deze superinteressante rondleiding. Snel inschrijven is de boodschap!

    We spreken af om 13.15u beneden aan de trappen in de grote inkomhal. De rondleiding start om 13.30u stipt en zal tot 16u duren. Dan komen we weer samen aan de trappen in de inkomhal.

  • 26/10: Het geluid van de sterren (Prof. Dr. Katrien Kolenberg)

    Onze Kosmos zit vol geluid: vele van de sterren die je aan de nachthemel ziet, galmen vanbinnen. In deze workshop leer je over geluid, over sterren, en hoe we uit die sterrengeluiden meer te weten komen over het Heelal. Je hoort hoe onderzoek in de sterrenkunde wordt gedaan en je krijgt zelf wat metingen van sterren voorgeschoteld! Er is ook tijd voor vragen allerhande: van big bang tot buitenaarde wezens…

    Deze workshop gaat door van 14-17u in de gebouwen van Groep T, Andreas Vesaliusstraat 13, 3000 Leuven

  • 9/11: Minecraft, computerbased learning (Lumen)

    Minecraft op een educatieve manier inzetten? Dat doet het Lumen-project met als doel jullie op een speelse manier leren omgaan met elektriciteit, en meer specifiek de fundamentele concepten van energie. Dankzij een 'modification' in het populaire computerspel ontdekken jullie hoe elektrische componenten, zoals lampen en zonnepanelen, in het echte leven werken. De perfecte manier om wegwijs gemaakt te worden in moeilijkheden en uitdagingen in zulke (elektrische) systemen. Ondanks de titel wordt deze workshop in het Nederlands gegeven.

    Deze workshop gaat door van 14-17u in de gebouwen van Groep T, Andreas Vesaliusstraat 13, 3000 Leuven

  • 16/11: Ontwikkel je eigen geluidsdetector (Gert Van Loock)

    De geluidsdetector is een miniproject waarbij je de stappen doorloopt die bij het ontwerpen van een elektronisch project gevolgd worden. In deze workshop zoeken we samen uit welke onderdelen je nodig hebt om een detector te ontwerpen die het geluidsniveau kan bepalen. Je leert een elektronisch schema lezen en ontwerpt een printed circuit board. Vervolgens soldeer je een eigen detector in elkaar. Het eindproduct mag je dan mee naar huis nemen.

    Deze workshop gaat door van 14-17u in de gebouwen van Groep T, Andreas Vesaliusstraat 13, 3000 Leuven

  • 8/02: Ontwerp je eigen laptopverlichting (Gert Van Loock)

    Als het donker wordt, kun je de letters en tekens op het toetsenbord soms moeilijk onderscheiden. Verlichting op je laptop zou dan heel handig zijn. Maar wat niet is, maken we zelf! We ontwerpen samen een laptopverlichting. Eerst zoeken we uit welke onderdelen je nodig hebt. Vervolgens leer je een elektronisch schema lezen en een printed circuit board ontwerpen. Daarna soldeer je een eigen laptopverlichting in elkaar. Die krijg je mee naar huis.

    Deze workshop gaat door van 14-17u in de gebouwen van Groep T, Andreas Vesaliusstraat 13, 3000 Leuven

  • 15/02: Minecraft, computerbased learning (Lumen)

    Minecraft op een educatieve manier inzetten? Dat doet het Lumen-project met als doel jullie op een speelse manier leren omgaan met elektriciteit, en meer specifiek de fundamentele concepten van energie. Dankzij een 'modification' in het populaire computerspel ontdekken jullie hoe elektrische componenten, zoals lampen en zonnepanelen, in het echte leven werken. De perfecte manier om wegwijs gemaakt te worden in moeilijkheden en uitdagingen in zulke (elektrische) systemen. Ondanks de titel wordt deze workshop in het Nederlands gegeven.

    Deze workshop gaat door van 14-17u in de gebouwen van Groep T, Andreas Vesaliusstraat 13, 3000 Leuven

  • 22/02: Het geluid van de sterren (Prof. Dr. Katrien Kolenberg)

    Onze Kosmos zit vol geluid: vele van de sterren die je aan de nachthemel ziet, galmen vanbinnen. In deze workshop leer je over geluid, over sterren, en hoe we uit die sterrengeluiden meer te weten komen over het Heelal. Je hoort hoe onderzoek in de sterrenkunde wordt gedaan en je krijgt zelf wat metingen van sterren voorgeschoteld! Er is ook tijd voor vragen allerhande: van big bang tot buitenaarde wezens…

    Deze workshop gaat door van 14-17u in de gebouwen van Groep T, Andreas Vesaliusstraat 13, 3000 Leuven

  • 8/03: Ontwerp en bouw zelf je optica box (Dimitri Coppens)

    Tijdens deze workshop, waar de geometrische optica uit de fysica samenloopt met wiskunde, bouwen jullie zelf een optica box. En als je daar mee aan de slag gaat, gaat een nieuwe wereld open.

    Je denkt na, bouwt de box en leert de verschillende toepassingen ervan kennen. En thuis kan je dat allemaal nog eens nadoen.

    Eerst ga je aan de slag met het bouwmateriaal voor de box. Die zet je zelf in elkaar om dan te kunnen zien hoe de microscoop en de projector in deze box werken.

    Hierna leer je werken met het 3D-computerprogramma Sketchup en plaatsen we het 3D model en een referentiebeeld op augment.com. Breng, als je die hebt, je smartphone mee, want ook deze kan ingezet worden!

    Om te eindigen maken we in Sketchup een korte animatie, slaan dit op als videobestand en plaatsen dit op youtube. Je lesgever zal de videobestanden verzamelen, om ze "piramide hologram-compatibel" te maken. Zo kan je nadien aan je vrienden, familie, ... kan laten zien hoe cool de optica box wel is.

    De workshop gaat door van 14-17u in de gebouwen van Groep T, Andreas Vesaliusstraat 13, 3000 Leuven

  • 15/03: Bezoek UZ Gasthuisberg

    Waarschijnlijk ben je al eens op ziekenbezoek geweest in het UZ Gasthuisberg of ging je er een pasgeboren baby bewonderen? Of misschien had je de pech om er zelf al eens als patiënt te verblijven? Dan weet je ook dat dit grootste ziekenhuis van het land ongelofelijk veel mensen werken: dokters, proffen, verpleegkundigen, secretariaatsmedewerkers, poetspersoneel, … Maar wat doen al deze mensen en vooral, hoe doen zij dat dan? Wie weet waar hij moet zijn en wanneer? En al die medische apparatuur, wie bedient dat en hoe werkt het? Op al deze en veel meer vragen krijg je een antwoord tijdens deze superinteressante rondleiding. Snel inschrijven is de boodschap!

    We spreken af om 13.15u beneden aan de trappen in de grote inkomhal. De rondleiding start om 13.30u stipt en zal tot 16u duren. Dan komen we weer samen aan de trappen in de inkomhal.

4de, 5de en 6de jaar Secundair Onderwijs

4de, 5de en 6de jaar Secundair Onderwijs

Inschrijven als niet-Leuvenaar (niet behorend tot een andere categorie): klik hier
Inschrijven als Leuvenaar (niet behorend tot een andere categorie): klik hier
Inschrijven aan het tarief voor grote gezinnen*: klik hier
Inschrijven aan het aangepast tarief**: klik hier

* Gezin met 3 of meer kinderen. Let wel, dit gaat om het aantal kinderen die op hetzelfde Leuvens adres gedomicilieerd zijn als de aanvragende ouder(s).
** Gezin met Omnio-statuut OF recht op verhoogde tegemoetkoming bij het ziekenfonds. Meer informatie bij ziekenfonds.

  • 12/10: Dronescafé, deel 1
    19/10: Dronescafé, deel 2
    26/10: Dronescafé, deel 3

    (Moeten in reeks gevolgd worden)

    Drones zijn een hype! Je ziet ze overal verschijnen, en de mogelijkheden van drones zijn ontelbaar. Een drone kan bijvoorbeeld medicijnen bezorgen in veraf gelegen gebieden, branden detecteren, drenkelingen opsporen, enz. Maar het zijn ook ingenieuze staaltjes van techniek en informatica. In de DRONE-academie leer je in 3 halve dagen alles over drones:

    • Je onderzoekt hoe ze gemaakt worden en je leert zelf een drone te bouwen en programmeren.
    • Je leert een drone te besturen, je gaat er dus zelf mee vliegen.

    De workshops worden georganiseerd in samenwerking met RVO Society en gaan telkens door van 14-17u in imec1, Kapeldreef 75, 3001 Heverlee

  • 9/11: Design.build.drive (Giel-Jan Vanderzypen)

    Formula Electric Belgium is een team van ingenieursstudenten die een zuinige, elektrische racewagen ontwerpen, bouwen en daarmee deelnemen aan competities. Om een competitieve wagen te bouwen is materiaalkeuze uitermate belangrijk. In deze sessie wordt eerst dieper ingegaan op enkele materialen zoals carbon en aluminium van heel hoge sterkte en de link gelegd met de onderdelen van de wagen. In het tweede deel wordt met een aantal attributen de basis van magnetisme en het gebruik ervan in elektrische motoren uitgelegd. Als afsluiter kunnen de leerlingen de wagen bekijken en er eventueel eens in gaan zitten. Afhankelijk van de ruimte kan de wagen een rondje rijden.

    De workshop gaat door van 14-17u in de gebouwen van Groep T, Andreas Vesaliusstraat 13, 3000 Leuven

  • 16/11: Crime Scene Investigation (Nico Lambert)

    Zin om een middag ingeschakeld te worden als forensisch onderzoeker op een crime scene? Op een plaats delict zijn belangrijke sporen, zoals bloedsporen, vaak onzichtbaar voor het blote oog. Maar met enkele chemische stoffen zoals Luminol en Fluorescein kun je onder bepaalde omstandigheden reacties uitlokken zodat deze sporen weer zichtbaar te maken. Kom jij meer te weten over het moordwapen, de moordenaar en de moordlocatie?

    De workshop gaat door van 14-17u in de gebouwen van Groep T, Andreas Vesaliusstraat 13, 3000 Leuven

  • 25/01: Misdaad en wetenschap (Prof. Els Moyson)

    In deze workshop maken de ll. kennis met enkele van de vele aspecten van forensisch onderzoek. Ze leren er vooral dat alles niet altijd zo verloopt zoals het in de media wordt voorgesteld. Een druk op de knop van de computer is (nog altijd) niet voldoende om een misdaad op te lossen. Analyses nemen tijd in beslag en moeten grondig gevalideerd zijn.
    Een DNA-analyse kan een interessant hulpmiddel zijn om een verdachte te verbinden met de plaats delict. De leerlingen kunnen met behulp van restrictie-enzymen, gevolgd door een gelelektroforese, DNA-stalen karakteriseren en met elkaar vergelijken. Analyse van vingerafdrukken, aantonen van biologische sporen, van speeksel- en al dan niet afgewassen bloedsporen komen aan bod. We staan ook even stil bij de betrouwbaarheid van deze resultaten.
    Om balpeninkt te analyseren en een opgeloste pijnstiller te identificeren zullen chromatografische technieken aangewend worden.
    Deze proeven zullen duidelijk stellen dat een uitvoerige analyse van gevonden bewijsstukken een heel ander licht op een rechtszaak kan werpen.
    Het gerecht kan niet meer zonder de wetenschap!

    De workshop gaat door van 14-17u in de labo’s van faculteit Bio-Ingenieurswetenschappen, Kasteelpark Arenberg 20, 3001 Leuven

  • 8/02: Beeldverwerkingssoftware en win gegarandeerd het volgende rondje kaarten (Pieter Spaepen en Kim Kiekens)

    Heel wat bedrijven maken in hun productieprocessen gebruik van beeldverwerking. Zo kunnen ze bijvoorbeeld de kwaliteit van hun producten controleren. Zelf maak je in het dagelijkse leven ook vaak gebruik van beeldverwerking. Als je de barcode van je boodschappen scant in het warenhuis, of als je via een QR-code meer informatie opzoekt over een product.
    Wat als je nu zelf eens met beeldverwerkingssoftware aan de slag zouden gaan? Kun jij de beste speelkaarten herkennen en zo een spelletje blackjack winnen?

    De workshop gaat door van 14-17u in de gebouwen van Groep T, Andreas Vesaliusstraat 13, 3000 Leuven

  • 15/02: Design.build.drive (Giel-Jan Vanderzypen)

    Formula Electric Belgium is een team van ingenieursstudenten die een zuinige, elektrische racewagen ontwerpen, bouwen en daarmee deelnemen aan competities. Om een competitieve wagen te bouwen is materiaalkeuze uitermate belangrijk. In deze sessie wordt eerst dieper ingegaan op enkele materialen zoals carbon en aluminium van heel hoge sterkte en de link gelegd met de onderdelen van de wagen. In het tweede deel wordt met een aantal attributen de basis van magnetisme en het gebruik ervan in elektrische motoren uitgelegd. Als afsluiter kunnen de leerlingen de wagen bekijken en er eventueel eens in gaan zitten. Afhankelijk van de ruimte kan de wagen een rondje rijden.

    De workshop gaat door van 14-17u in de gebouwen van Groep T, Andreas Vesaliusstraat 13, 3000 Leuven

  • 22/02: Bordspelen ontwikkelen in Java (Kris Aerts)

    Java, de programmeertaal waarin Android-apps ontwikkeld worden, kan je ook gebruiken voor desktop-toepassingen. We maken kennis met de programmeertaal, de bijhorende object-gerichte aanpak en met een slimme verdeling van taken tussen de verschillende klassen kunnen we een bordspel maken zoals RushHour of Schuifpuzzel. Aan jullie de keuze!

    De workshop gaat door van 14-17u in de gebouwen van Groep T, Andreas Vesaliusstraat 13, 3000 Leuven

  • 8/03: Fijn stof + bezoek aan de 'clean room' bij Imec

    Onder het motto "meten is weten" stellen we ons de vraag hoe we de concentratie van fijnstof kunnen meten. Het project doorloopt de verschillende fasen voor het ontwerp van een Arduino gestuurde optische fijnstofdetector.
    Ook krijgen jullie een rondleiding in de impressieve cleanroom van Imec!

    De workshop wordt georganiseerd in samenwerking met RVO Society en gaat door van 14-17u in imec1, kapeldreef 75, 3001 Heverlee

  • 15/03: De organische zonnecel + bezoek aan de 'clean room' bij Imec

    Tijdens deze workshop ontdekken de jongeren de voor- en nadelen van de verschillende soorten bestaande zonnecellen. Ze maken dan zelf een werkende organische zonnecel uit kleurstoffen van planten.
    Ook krijgen jullie een rondleiding in de impressieve cleanroom van Imec!

    De workshop wordt georganiseerd in samenwerking met RVO Society en gaat door van 14-17u in imec1, kapeldreef 75, 3001 Heverlee

  • 22/03: Bouw zelf een optica box (Dimitri Coppens)

    Tijdens deze workshop, waar de geometrische optica uit de fysica samenloopt met wiskunde, bouwen jullie zelf een optica box. En als je daar mee aan de slag gaat, gaat een nieuwe wereld open. Je denkt na, bouwt de box en leert de verschillende toepassingen ervan kennen. En thuis kan je dat allemaal nog eens nadoen.

    Eerst ga je aan de slag met het bouwmateriaal voor de box. Die zet je zelf in elkaar om dan te kunnen zien hoe de microscoop en de projector in deze box werken.

    Hierna leer je werken met het 3D-computerprogramma Sketchup en plaatsen we het 3D model en een referentiebeeld op augment.com. Breng, als je die hebt, je smartphone mee, want ook deze kan ingezet worden!

    Om te eindigen maken we in Sketchup een korte animatie, slaan dit op als videobestand en plaatsen dit op youtube. Je lesgever zal de videobestanden verzamelen, om ze "piramide hologram-compatibel" te maken. Zo kan je nadien aan je vrienden, familie, ... kan laten zien hoe cool de optica box wel is.

    De workshop gaat door van 14-17u in de gebouwen van Groep T, Andreas Vesaliusstraat 13, 3000 Leuven

STEM Universiteit in de naschoolse opvang
(voor leerlingen van het Basisonderwijs)

STEM Universiteit KU Leuven stapt mee in het project ‘Kinderkuren’ van Kinderopvang Leuven. Met dit project biedt de stad leerling van het basisonderwijs kwalitatieve voor- en naschoolse opvang aan. De activiteiten gaan telkens door in de deelnemende scholen die één of meer workshops uit het aanbod van STEM Universiteit KU Leuven kozen. Zo moeten de leerlingen geen verre verplaatsingen maken en is deelnemen zeer eenvoudig. Wil u weten of de school van uw kind deelneemt aan STEM Universiteit KU Leuven of voor alle info rond inschrijven en deelnameprijs, raden wij u aan contact op te nemen met de directie van de school of met Kinderopvang Leuven.

Al onze workshops worden inhoudelijk voorbereid en ter plaatse begeleid door onderzoekers en/of professoren van KU Leuven. Hiermee zetten wij in op kwalitatief hoogstaande en inhoudelijk sterk onderbouwde sessies waarbij enthousiasmeren van je kind voor STEM onderwerpen prioritair is. Deze workshops biedt STEM Universiteit KU Leuven aan tijdens schooljaar 2016-2017.

< Terug

3D: Computermodellen

3D: Computermodellen

(een organisatie van Wetenschapscommunicatie en Faculteit Ingenieurswetenschappen KU Leuven).

Met een 3D computer model kan je animatiefilms maken, een videogame besturen, een voorwerp in 3D laten printen en nog veel meer, maar hoe maak je een 3D computer model en wat is het? Samen ontdekken we dat er verschillende manieren zijn om een 3D model te maken, maken we een 3D computer model van een gezicht en leren we wat een 3D model eigenlijk is.

3D: stereo kijken

3D: stereo kijken

(een organisatie van Wetenschapscommunicatie en Faculteit Ingenieurswetenschappen KU Leuven).

Hoe komt het dat je diepte kan zien en welke technieken bestaan er om in 3D te kunnen kijken? Samen ontdekken we de geschiedenis van de stereokijker, maken we een stereofoto, knutselen een 3D brilletje in elkaar en leren we wat er achter een 3D TV en 3D films in de bioscoop zit.

De ruimte in!

De ruimte in!

(een organisatie van Wetenschapscommunicatie en Faculteit Wetenschappen KU Leuven).

In deze ontdekkingsreis door de kosmos bezoeken we eerst een aantal bijzondere plekken in ons eigen zonnestelsel: van bloedheet tot ijskoud, gigantische bergen en diepe ravijnen, prachtige uitzichten en gevaarlijke landingen. Dan reizen we met onvoorstelbare snelheid verder de leegte in, op weg naar onze buursterren, en nog verder! We gaan eens kijken hoe onze Melkweg er van buiten uitziet, maar let op voor zwarte gaten onderweg! En misschien ontmoeten we op deze reis wel een paar buitenaardse wezens…

Computers kleuren met licht! Ontdek het in de programmeertaal Java

Computers kleuren met licht! Ontdek het in de programmeertaal Java

(een organisatie van Wetenschapscommunicatie en Faculteit Ingenieurswetenschappen KU Leuven).

Veel kunstschilders geven nog de voorkeur aan verf en mengen kwistig met hun penseel om nieuwe kleuren te creëren, maar computers gebruiken licht. Met een kleine beetje rekenen en 24 bits (dus 24x een 0 of een 1) maak je meer dan 16 miljoen kleuren.

Hoe je dat doet, leer je in deze workshop. Je mag hiervoor werken met de programmeertaal Java en je krijgt van ons een werkend programma wat je zélf mag aanpassen om zo’n coole dingen te doen dat je buurman of –vrouw jaloers wordt (of tot het programma helemaal niet meer werkt ;-). Maar in ieder geval: programmeerfun en kleurenpret verzekerd!

Kleuren met licht

Kleuren met licht

(een organisatie van Wetenschapscommunicatie en Faculteit Bio-ingenieurswetenschappen, KU Leuven).

De zon is geel, de lucht is blauw, de bladeren zijn groen…. Hoe komt het dat we zoveel verschillende kleuren zien?

In deze workshop gaan we enkele eenvoudige experimenten doen die Isaac Newton in de 17e eeuw gedaan heeft om de theorie over kleuren te ontwikkelen. We gaan ook onderzoeken waarom kleuren veranderen. Na al deze onderzoeksactiviteiten gaan we creatief spelen met licht en kleuren.

Een robotpak dat mensen terug laat bewegen

Een robotpak dat mensen terug laat bewegen

(Een exoskelet is een robotpak dat oude of zieke mensen helpt om opnieuw te bewegen of gezonde mensen helpt om sneller te lopen en zware lasten te dragen. Klinkt dat als science fiction? In deze workshop gaan we samen op zoek naar de bouwstenen van zo’n exoskelet. Wat moet zo’n exoskelet kunnen? Waarvoor kan je zo’n exoskelet gebruiken? En welke technologie is nodig om een exoskelet te bouwen? Tenslotte bekijken we samen een echt exoskelet. Misschien hebben jullie daarbij zelf nog tips voor de ontwerpers?

Een fietshelm is een hoofdzaak

Een fietshelm is een hoofdzaak

(een organisatie van Wetenschapscommunicatie en Faculteit Ingenieurswetenschappen, KU Leuven).

Kinderen leren inzien dat ons hoofd kwetsbaar is, en dat er bij vallen met een fiets schade kan ontstaan, daar draait het om in deze workshop. Verwondingen zijn niet alleen oppervlakkig, ook schedelbreuken en hersenletsels zijn mogelijk. Een fietshelm beschermt het hoofd bij een val. Tijdens de workshop experimenteren de kinderen met een kunsthoofd en bootsen ze verschillende hoofdimpacten na. Ze meten het beschermend effect van een fietshelm.

Graven om te weten

Graven om te weten

(een organisatie van Wetenschapscommunicatie en Faculteit Letteren, KU Leuven).

In een kamer graven archeologen door de vloer heen om te ontdekken wat er onder ligt. Na voorzichtig opgraven blijkt het een graf te zijn. De botten van een volwassen persoon en van een kind komen bloot te liggen. Er rond liggen intacte potten en kruiken, beenderen van dieren en andere voorwerpen. De archeologen roepen de specialisten samen en proberen zoveel mogelijk te weten te komen over dit graf en de personen die er in liggen. Om tot oplossingen te komen, lezen we oude teksten, passen we DNA onderzoek toe, identificeren we de dierenbeenderen en het skelet van de volwassen persoon en bestuderen we de voorwerpen uit het graf.

Planten in de schijnwerpers!

Planten in de schijnwerpers!

De zomer is voorbij en oooh wat hebben we weer genoten van de zonnestralen op ons gezicht. Maar… niet alleen wij, ook planten houden van dat zonlicht! Misschien hebben ze er meer nood aan dan wij? Heb je je ooit al afgevraagd waarom licht zo belangrijk is voor planten? En kunnen ze leven zonder? Tijdens deze workshop voeren we verschillende proefjes uit en ontdekken we waarom planten zo graag in de spotlight staan!

Dorp op School

Dorp op School

(een organisatie van Wetenschapscommunicatie KU Leuven, CEGO en RVO Society).

Wil jij helpen? We zoeken nog knappe koppen en handige handen om samen een heel dorp te bouwen. Want we willen wel een groen dorp, maar hoe bouwen we die nu het best? En ons elektriciteitsnet ligt helemaal in de knoop, wie wil dat voor ons ontwarren? En misschien hebben we wel bruggen nodig of slagbomen voor de overweg? En uiteraard moet ons dorp nog een naam hebben! Werk genoeg dus. Verboden op de werf te komen? Nee hoor, welkom!

STEM tijdens de schooluren
(voor leerlingen van het basis- en secundair onderwijs)

KU Leuven heeft een zeer divers aanbod aan lessen, lespakketten, bezoeken, … rond STEM onderwerpen voor schoolgaande jeugd, leerkrachten en het brede publiek. Deze sessies gaan telkens door tijdens de lesuren, op school of aan KU Leuven. Hieronder vindt u een greep uit het aanbod per faculteit.

< Terug

Faculteit wetenschappen

Faculteit wetenschappen

  • Welcome@Science

    Kom met de leerlingen naar de Faculteit Wetenschappen, of nodig een wetenschapper uit op school.

    School@Faculty
    Kom met je klas naar de Faculteit Wetenschappen voor een les op maat voor de eerste en derde graad van het secundair onderwijs

    Scientist@School
    Nodig een wetenschapper uit in uw klas en maak kennis met de wereld van het onderzoek uit eerste hand. We hebben aan ruim aanbod voor de leerlingen van de derde graad Basisonderwijs tot en met de derde graad van het Secundair Onderwijs

    Alle info over via wet.kuleuven.be/welcomeatscience

  • STUUR-workshops

    Workshops in onze laboratoria. Telkens een halve of hele dag.

    STUUR kernfysicalab
    In het STUUR kernfysicalab kunnen leerlingen zelf aan de slag om een aantal eigenschappen van en fenomenen in verband met ioniserende straling te onderzoeken en beter te begrijpen. Voor leerlingen van het 5de jaar S.O.

    STUUR PCRlabs in de Biologie
    De leerlingen zullen zelf concreet die moderne onderzoekstechnologieën zoals DNA isolatie, Polymerase Chain Reaction (PCR), Restrictie-enzym analyse, gelelektroforese en ELISA toepassen in een maatschappelijk relevante context. Voor leerlingen van het 6de jaar S.O.

    STUUR Elektrochemie en groene energie
    Practicum en workshop. De leerlingen leren en onderzoeken de koppeling zonnecel, elektrolyse van water, brandstofcel, de milieuvriendelijke wagen. Tijdens de leerlingen-workshops komt dan de praktijk aan bod: de werking van de brandstofcel, het bouwen en gebruiken van een concrete mini-elektrolyse, het toepassen van een siliciumzonnecel in een automodel.

    Alle info via wet.kuleuven.be/welcomeatscience/schoolatfaculty

  • Lespakketen op school

    Word zelf onderzoeker op school.

    CSI@School
    Educatief pakket rond forensisch onderzoek voor leerlingen van de 3e graad Secundair Onderwijs. De nadruk ligt op het uitvoeren van practica door de leerlingen. Het geheel wordt ondersteund door duidelijke leerkrachtenhandleidingen, lees- en leerteksten, uitgeschreven practicavoorbereidingen en -verslagen. Daarnaast worden verschillende powerpointvoorstellingen en filmopnames aangeboden. De opdrachten zijn modulair: ze kunnen zowel apart, in het kader van één wetenschapsvak, als in combinatie gevolgd worden, bv. in het vak vrije ruimte.

    Alle info via wet.kuleuven.be/csi

    JuniorCollegeSTEM
    Uitdagende en diepgaande lespakketten (over meerdere weken) in STEM voor leerlingen van de 3de graad SO. Leerlingen krijgen hierdoor een andere en ruimere blik op wetenschap en technologie, het maatschappelijk belang hiervan, en komen in contact met actueel onderzoek in deze disciplines. Voorbeeld: cochleaire implantaten, google.

    Alle info via www.kuleuven.be/onderwijs/juniorcollege/STEM

    GeoMobiel
    Het doel van het project is om leerlingen van de 3de graad Secundair Onderwijs te laten kennismaken met een aantal moderne geografische technieken en tegelijkertijd mogelijkheden te laten zien van ondernemerschap binnen deze sectoren. Beoogde technieken handelen over GIS, fotogrammetrie, GPS-gebruik, landmeten ...

    Alle info via wet.kuleuven.be/wetenschapinbreedbeeld/lerarendag2014/Geomobiel

  • STEM@SCHOOL

    Onderzoek rond geïntegreerde didactiek.

    Waarom geïntegreerd? Omdat je de maatschappelijke relevantie niet kan aantonen als je niet laat zien hoe de letters van het woord ‘STEM’ samenspelen.

    Het SBO (Strategisch Basis Onderzoek)-project STEM@SCHOOL bestaat uit drie grote fasen:

    1. ontwikkeling van didactiek;
    2. validatie van didactiek;
    3. structureel verankeren in de leerplannen en de nodige opleiding voorzien voor de leerkrachten.

    De twee grote onderwijskoepels zijn actief mee betrokken in het project.

    Het materiaal, ontwikkeld voor het 3de jaar Secundair Onderwijs, zal vanaf het schooljaar 2017-2018 beschikbaar zijn.

  • Professor A.Toom

    Onderzoek rond geïntegreerde didactiek.

    Mijn naam is Prof A.Toom. De witte labojas die ik dagelijks aantrek, verraadt reeds mijn favoriete werkplaats. In mijn laboratorium te Heverlee bruist het van de activiteit. Nieuwsgierig? Kom dan even langs met je leerlingen van het 6de jaar Basisonderwijs.

    Alle info via www.chem.kuleuven.be/profatoom/

Faculteit Industriële Ingenieurs- wetenschappen

Faculteit Industriële-Ingenieurswetenschappen

Kom met je klas leren en experimenteren

Workshops STEM voor de derde graad secundair onderwijs

De Faculteit Industriële Ingenieurswetenschappen organiseert STEM-workshops voor leerlingen uit de derde graad Secundair Onderwijs met interesse voor wetenschap en technologie en voor leerkrachten die zelf de experimenten willen uitvoeren in klasverband.

  • maak je eigen LED-lamp
  • sla aan het knutselen met DNA
  • ontwikkel een geluidsdetector
  • doorgrond hightech cryptografie
  • ontdek de wondere werking van bacteriën, gisten en schimmels.
  • Ons aanbod is uitgebreid en divers.

    Ligt de verplaatsing moeilijk? We organiseren ook gastlessen bij jou op school. Een docent legt in een lesuur graag uit wat het verband is tussen de wetten van Newton en een gekantelde vrachtwagen op de E40. Op vraag werken we graag een gepast thema verder uit.

    Meer info via www.iiw.kuleuven.be/aanbodvoorscholen

Faculteit Bio-Ingenieurs- wetenschappen

Faculteit Bio-Ingenieurswetenschappen

Eten Varkens Bananen?

Wetenschapsinformatieproject voor 3de graad SO rond biotechnologische technieken en hun veiligheid, duurzaamheid, en eerlijkheid. Onderwerpen als genetica, reproductie, duurzaamheid en voedselproductie komen op een gevarieerde manier aan bod.

Lees meer op www.etenvarkensbananen.be

Faculteit Ingenieurs- wetenschappen

Faculteit Ingenieurswetenschappen

  • InnovationLab

    Ingenieu(r)ze STEM-projecten voor het secundair onderwijs.

    InnovationLab biedt volledig uitgewerkte STEM-projecten aan die kunnen uitgevoerd worden op de eigen school, door de eigen leerkrachten. Op deze projectdagen kunnen de leerlingen zelf experimenteren, onderzoeken, en praktisch aan de slag gaan. Rond actuele thema’s als energie en energieopslag, veiligheid en gezondheid ontwerpen en bouwen de leerlingen een systeem en passen hierbij concepten van de lessen wiskunde en wetenschappen toe. Zo leggen ze de link tussen het aanpakken van de maatschappelijke problemen van de toekomst en de leerstof die ze zien op school, en zien ze dat een probleem enkel kan opgelost worden als verschillende disciplines vak-overschrijdend gecombineerd worden. Laat hen mee op zoek gaan naar oplossingen voor de uitdagingen van de toekomst, en zelf ontdekken hoe het voelt om wetenschapper en ingenieur te zijn.

    InnovationLab richt zich tot alle leerlingen uit de wetenschappelijke richtingen van de derde graad secundair onderwijs (ASO & TSO) die gemotiveerd zijn om mee de toekomst vorm te geven. Ook biedt InnovationLab bijscholingen aan voor alle geïnteresseerde leerkrachten van de derde graad S.O.

    Stuur een rolstoel aan met je ogen

    Sofie is verlamd. Bouw zelf iets om haar, met enkel haar ogen, haar computer te laten besturen! Een hele of halve dag.

    Onderzoek het energievraagstuk en experimenteer met energieopslag

    De leerlingen maken batterijen en brandstofcellen en ontrafelen de chemie ervan. Een hele of halve dag.

    Onderzoek de eigenschappen van polymeer composieten en ontwerp een kunststof katapult

    In de 4 modules van dit halve-dagproject leren leerlingen over de samenstelling van polymeer composieten en het gebruik ervan in allerlei moderne technologieën. Ze gaan de eigenschappen van deze materialen testen, berekeningen doen rond deze eigenschappen en zelf een composiet maken. Op het eind van de halve dag gebruiken ze hun zelfgemaakt composiet als katapult.

    Alle informatie vindt u via eng.kuleuven.be/innovationlab of innovationlab@kuleuven.be

  • Voorbereiding op ijkingstoets

    Jaarlijks organiseert de Dienst Studentenbegeleiding van de Faculteit Ingenieurswetenschappen samen met het Monitoraat Wetenschappen en de Faculteit Industriële Ingenieurswetenschappen een bijscholing voor leerkrachten. In deze workshop maken ze kennis met verschillende oplossingsstrategieën voor enkele geselecteerde oefeningen uit de voorbije ijkingstoetsen (zie hiervoor ook www.ijkingstoets.be).

    Alle informatie via eng.kuleuven.be/ijkingstoets/voor-leerkrachten of Tinne.DeLaet@kuleuven.be

Vlaamse Wetenschapsweek

Vlaamse Wetenschapsweek

De Vlaamse Wetenschapsweek is één fantastische week die elke twee jaar georganiseerd wordt en waarbij wetenschap centraal staat.

Tijdens de Vlaamse Wetenschapsweek brengen we leerlingen van 10 tot 18 jaar in contact met zoveel mogelijk wetenschappers en onderzoekers en kunnen ze deelnemen aan tal van workshops en activiteiten. Ook KU Leuven doet weer mee.

U vindt het volledig aanbod op www.wetenschapsweek.be/

Wetenschaps- communicatie KU Leuven

TODO: filmpje embed beter?

Proffen en onderzoekers van KU Leuven en Associatie KU Leuven hechten veel belang aan het dichter bij de mensen brengen van wetenschappen en het linken tussen onderzoek(ers) en maatschappij. Dit filmpje laat je kennis maken met onze werking en veel meer info vind je via Wetenschapscommunicatie KU Leuven en Wetenschapscommunicatie Associatie KU Leuven.

Praktisch

Contactgegevens

Lothe Ramakers
Oude Markt 13, 3000 Leuven
016/37 44 36
lothe.ramakers@kuleuven.be

De workshops die we organiseren in de vrije tijd gaan telkens door op woensdagnamiddag van 14-17u, behalve de plaatsbezoeken aan UZ Gasthuisberg. Deze starten al om 13.15u en eindigen om 16.00u.

Wees telkens op tijd op de juiste locatie, zo verloopt de namiddag vlot.

Er is telkens een pauze voorzien waarin de deelnemers iets kunnen drinken. Water zal ter plaatse voorzien worden.

Deelnameprijs aan de workshops is variabel:
€7,5 per workshop voor niet-Leuvenaars die niet behoren tot een andere categorie
€6 per workshop voor Leuvenaars die niet behoren tot een andere categorie
€5 per workshop voor grote gezinnen*
€3 per workshop voor aangepast tarief**

De workshop ‘Drones Café’ bestaat uit drie delen en moet in reeks gevolgd worden. Hiervoor worden drie maal de deelname prijs aangerekend.

De workshops in de vrije tijd gaan door op verschillende locaties

Campus Groep T
Andreas Vesaliusstraat 13,
3000 Leuven

Campus Groep T
Andreas Vesaliusstraat 13, 3000 Leuven

Met de fiets: de fietsenstalling van Campus Groep T bevindt zich op -1 in de parkeergarage

Met de bus: lijnen 4 – 5 – 6 stopt aan de campus

Met de auto: er is weinig parkeergelegenheid in de straten rondom de site (blauwe zone, vergeet niet uw schijf te leggen!). Parking Ladeuze (Monseigneur Ladeuzeplein) is de dichtbijgelegen ondergronds parking. Vanaf hier is het 500 meter naar Campus Groep T.

imec1
Kapeldreef 75,
3001 Heverlee

imec1
Kapeldreef 75, 3001 Heverlee

Met de fiets: er is een fietsenstalling voor het gebouw

Met de bus: lijnen 2 en 616. De bushalte ligt recht tegenover het imec 1 gebouw, aan de overkant van de Kapeldreef.

Met de auto: er is een bezoekersparking voorzien

UZ Gasthuisberg
Herestraat 49,
3000 Leuven

UZ Gasthuisberg
Herestraat 49, 3000 Leuven

Met de fiets: er is een fietsenstalling schuin tegenover de hoofdingang

Met de bus: er stoppen veel lijnen aan de hoofdingang van het ziekenhuis. 316, 317, 333, 334, 335, 370, 371, 372, 373, 374, 380, 600 en 601. Voor de laatste informatie, raadpleegt u best de website van De Lijn

Met de auto: U parkeert op de buitenparking of in het parkeergebouw aan de voorzijde van campus Gasthuisberg. De eerste 30 minuten kunt u gratis de parking uitrijden. Parkeren aan de hoofdingang is niet toegelaten. Het is een drop-off zone.

Faculteit Bio-Ingenieurs- wetenschappen
Kasteelpark Arenberg 20,
3001 Heverlee

Faculteit Bio-Ingenieurswetenschappen
Kasteelpark Arenberg 20, 3001 Heverlee

Met de fiets: er is een fietsenstalling voor het gebouw

Met de bus: lijnen 2 en 616. De bushalte ligt naast het Kasteelpark op de Celestijnenlaan. Van daaruit moet je nog enkele minuten stappen tot aan de leslokalen.

Met de auto: er is geen bezoekersparking voorzien, maar je kan je auto parkeren op de KU Leuven parking op de Celestijnenlaan of in aanpalende straten.

*
Gezin met 3 of meer kinderen. Let wel, dit gaat om het aantal kinderen die op hetzelfde Leuvens adres gedomicilieerd zijn als de aanvragende ouder(s).
**
Gezin met Omnio-statuut OF recht op verhoogde tegemoetkoming bij het ziekenfonds. Meer informatie bij ziekenfonds.

Wie zijn we? Missie en visie

Altijd al zelf een app of microscoop willen maken? Jouw zelfgemaakte drone lanceren naar ongekende hoogtes? Benieuwd of het binnen in de Imec-toren even imposant is als aan de buitenkant? Of zou je graag zelf eens de hoofdrol spelen in een aflevering van CSI en ontdekken of forensisch onderzoek in het echt wel verloopt zoals op tv?

Dan ben je aan het goede adres bij de STEM Universiteit KU Leuven.

STEM verwijst naar Science, Technology, Engineering en Mathematics, of Exacte Wetenschappen, Technologie, Ingenieurszaken en Wiskunde.

De STEM Universiteit KU Leuven kadert binnen het STEM-actieplan van de Vlaamse overheid. Met dit plan wil de Vlaamse overheid de interesse van kinderen en jongeren voor exacte wetenschap en techniek in vrijetijdsverband stimuleren. Zo hoopt men meer jongeren aan te sporen om te kiezen voor een beroep in deze sector. In een complexe maatschappij als de onze is er immers een grote nood aan mensen met STEM-profielen.

STEM Universiteit KU Leuven is een organisatie van KU Leuven en maakt deel uit van het grote STEM Leuven-project samen met Stad Leuven en UCLL en is lid van stem-academie.

Partners & Sponsors