Officiële lancering van het geactualiseerde leerplan
rooms-katholieke godsdienst voor het lager onderwijs
(27 mei 2025)
|
|
|
|
|
|
Zopas heeft Mgr. Koen Vanhoutte, bisschop-referendaris voor het onderwijs, het geactualiseerde leerplan rooms-katholieke godsdienst voor het lager onderwijs officieel gelanceerd in een bomvolle aula Pieter De Somer van de KU Leuven.
Het geactualiseerde leerplan stelt de levensbeschouwelijke groei van het kind centraal, met erkenning van de diversiteit in de klas en de leefwereld en met de katholieke traditie als dialoogpartner.
De komende twee schooljaren zijn een ingroeiperiode met aanbod van vorming en begeleiding. Zo zijn er in elk bisdom meerdere introductiesessies. Vanaf 1 september 2027 is het gebruik voor alle scholen (meer dan 250.000 leerlingen in Vlaanderen) normatief, zowel voor het katholiek onderwijs en voor het vak rooms-katholieke godsdienst in het officieel onderwijs.
Met dit geactualiseerde leerplan wordt in het godsdienstonderwijs in Vlaanderen een brug gebouwd tussen het lager onderwijs en het secundair onderwijs, beide nu gebaseerd op de hermeneutisch-communicatieve methode.
Het leerplan bevat 10 transversale terreinen, 42 terreinen en 468 ingrediënten. Het is daarmee een kennisrijk curriculum avant-la-lettre.
Thomas zorgde voor theologische achtergrondinformatie bij elk terrein.
|
|
|
|
|
|
|
10 transversale terreinen, 42 terreinen en 468 ingrediënten
|
|
|
|
|
|
De 3 perspectieven - context/pluraliteit, christelijk geloof/Traditie en leerling/identiteit - laten samen 468 ingrediënten aan bod komen. Bovendien gaat het leerplan verder dan kennis op zich. Het is dus mèèr dan een ‘kennisrijk curriculum’. Door de drie perspectieven en de ingrediënten met elkaar in wisselwerking te brengen ontstaan nieuwe inzichten en wordt de levensbeschouwelijke groei gestimuleerd. Daarom is het beter te spreken van een ’inhoudsrijk curriculum’ (prof. Maarten Simons, Knack, 16 mei 2025): doel is niet kennis op zich maar de integratie van rijke inhouden in de levensbeschouwelijke groei van leerlingen.
We maken verder een onderscheid tussen normatieve en ondersteunende ingrediënten. De normatieve ingrediënten moeten zeker aan bod komen. De ondersteunende kan je gebruiken om de normatieve ingrediënten te versterken of uit te kiezen op basis van de actualiteit, je klasgroep, de schoolcontext of je eigen interesses. Op alle pagina's van het geactualiseerde leerplan waar de ingrediënten aan bod komen, kan je kiezen om alle ingrediënten, dan wel de normatieve (288) of ondersteunende (180) weer te geven.
|
Ingrediënten per perspectief
|
|
|
|
|
|
Presentatievideo - navigeren doorheen het online leerplan
|
|
|
|
|
|
In deze video worden alle aspecten van het leerplan bevattelijk geduid: de opbouw en navigatie ervan, de inbedding van terreinen in de transversale terreinen en hoe via een samenspel van ingrediënten uit de drie verschillende perspectieven (Traditie, leerling en context) de doelen van elk terrein kunnen worden gerealiseerd in een integrale benadering. De video biedt een ideale kennismaking met het geactualiseerde leerplan. In 13 minuten ben je volledig mee!
|
|
|
|
|
|
Grootschalig empirisch onderzoek naar de thema's
in het geactualiseerde leerplan godsdienst
|
|
|
|
|
|
|
Tijdens een periode van twintig dagen (1/11/2023 – 21/11/2023) werd via Thomas en het godsdienstonderwijs een online vragenlijst aangeboden waaraan maar liefst 14 036 personen hebben deelgenomen.
Een overzicht van de belangrijkste resultaten hebben we gebundeld in een dossier. Ze speelden mee een rol in de samenstelling van het geactualiseerde leerplan.
|
|
|
|
|
|
Achtergronden bij de leerplanterreinen
|
|
|
|
|
|
|
Thomas ontwikkelde bij de terreinen achtergronden waarin je theologische, bijbelse en antropologische uitdiepingen kan vinden.
Een knop naar elke achtergrond vind je op elke individuele terreinpagina of via het algemeen overzicht.
Deze achtergronden maken geen deel uit van het leerplan zelf, maar kunnen jou als leerkracht extra duiding geven bij de verschillende terreinen.
Ook lerarenopleidingen en handboekmakers kunnen hier inspiratie opdoen.
|
|
|
|
|
|
Podcast over het geactualiseerde leerplan
|
|
|
|
|
|
|
Het geactualiseerde leerplan rooms-katholieke godsdienst voor het lager onderwijs biedt een integrale en actuele benadering, met aandacht voor diversiteit, interlevensbeschouwelijke dialoog en hedendaagse uitdagingen. Dit leerplan ondersteunt leerkrachten met concrete tools en stimuleert de levensbeschouwelijke ontwikkeling van kinderen.
In deze aflevering van de podcast van Thomas ontdekken we het vernieuwde leerplan godsdienst voor het lager onderwijs in gesprek met leden van de schrijfgroep/inspecteur-adviseurs Sophie Veulemans, Marga Devalck en Katrien Dedecker.
|
|
|
|
|
|
Presentaties, teksten en foto's bij de studiedag
|
|
|
|
|
|
|
Boodschap van directeur-generaal Bruno Vanobbergen
bij het geactualiseerde leerplan godsdienst
Bruno Vanobbergen, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen verwelkomt het geactualiseerde leerplan r.-k. godsdienst voor het lager onderwijs en wenst alle leerkrachten veel succes.
|
|
|
|
|
|
|
De presentaties, teksten en sfeerbeelden van de studiedag worden gepubliceerd op een aparte nabeschouwingspagina.
Reeds beschikbare bijdragen:
|
Bij het versturen van deze nieuwsbrief is nog niet alles gepubliceerd. Hou deze pagina zeker in de gaten, want we zullen gaandeweg deze pagina updaten.
Was je zelf aanwezig op de studiedag en wil je jouw foto's met ons delen, dan mag je steeds een mail sturen naar Thomas@kuleuven.be.
|
|
|
|
|
|
|
Leerplanlied 'Blijf geloven'
De ingespeelde keyboardversie van het leerplanlied kan je beluisteren op Thomas. Ook de tekst van het lied, tekst met gitaarakkoorden en melodielijn zijn beschikbaar.
Bijzondere dank gaat uit naar Ludwig Getteman die het lied schreef en componeerde.
Een ingezongen versie volgt later!
|
|
|
|
|
|
Het leerplan in hardcopy kopen
|
|
|
|
|
|
|
Prijs: €15 (exclusief verzendingskosten).
|
|
|
|
|
|
Blijf op de hoogte via onze socialmediakanalen
|
|
|
|
|
|
|
|