De ideale wereld?!
Utopisch samenleven
Regenboogritueel
Lesimpuls kleuteronderwijs
Veertig dagen lang
Lesimpuls basisonderwijs
Liefdesverdriet
Beroepssecundair onderwijs
Goe bezig?!
Buitengewoon onderwijs
Death Stranding
Videogames en levensbeschouwing
Jezus op het muggennet
VIS
Pedagogie op school
Februari

Recent

Opiniestuk / 'Toon Joodse clichés niet in de media': experts wijzen op gevaren karikaturen bij Aalst

Publiceer of toon beelden van carnavalswagens met Joodse karikaturen liever niet. Dat is de opmerkelijke oproep aan de media van drie proffen gespecialiseerd in antisemitisme in een opiniestuk in De Morgen.

Lezersbrief / Recht op bestaan

Naar aanleiding van recente discussies over de abortuswetgeving schreef dhr. Wim Corbeel een lezersbrief die ondermeer verscheen in Tertio.

Tip van de week / Cardinal calls on Christians to protest against anti-Semitism

Cardinal Rainer Maria Woelki of Cologne has called on everyone in Germany, but especially Christians, to get up and protest publicly when they witness anti-Semitism.

Tip van de week / Zuid-Koreaanse zender herenigt moeder met overleden dochter

Dat gebeurde dankzij virtual reality, maar wat doet dat met rouwproces?

Een kind verliezen is voor elke ouder een nachtmerrie. Om de getuigenissen van ouders met overleden kinderen bevattelijk te maken, creëerde de Zuid-Koreaanse zender MBC een animatie van het overleden meisje Nayeon. Haar mama kon haar zien en spreken met een virtual reality-bril. Voor rouwspecialist Manu Keirse is de VR-bril niet de juiste manier om te rouwen.

Tip van de week / Over bekwaamheidsbewijzen van leraren levensbeschouwelijke vakken

In enkele recente publicaties in Vlaamse media werden nogal wat vraagtekens geplaatst bij de vakbekwaamheid van de leerkrachten levensbeschouwelijke vakken. De Erkende Instanties & Vereniging van de Levensbeschouwelijke Vakken vinden dat hieromtrent enige verheldering op zijn plaats is.

Didachè Onderwijs / Herinneren voor de toekomst - Holocausteducatie in het vak godsdienst

Op de Didachè studiedag werd dieper ingegaan op holocausteducatie met toespraken van Christophe Busch (ere-directeur van Kazerne Dossin), Johan Op de Beeck (auteur, journalist en TV-maker), prof. dr. Jan De Volder (Cusanus leerstoel ‘Religion, Conflict and Peace’ KU Leuven), Guido de Bruin (verhalenverteller), Moishe Mund (inspecteur-adviseur Israëlitische godsdienst), Frederique Vanneuville (Tertio), Heidi Timmerman (Herinneringseducatie) en een herdenking door Jan Maes met getuigenissen van twee overlevenden van de holocaust Théo Kornblum en Betty Knoop-Leuw met muzikale intermezzo's van de Vlaamse blueszanger Paul Ambach (Boogie Boy). Aan de Didachè-studiedag Herinneringseducatie op 13 januari 2020 in de Promotiezaal van KU Leuven namen meer dan 350 mensen deel. De toespraken en presentaties kan je bekijken op onze uitgebreide verslagpagina.

Vredesdag 2020 / Cyber Warfare and Autonomous Weapon Systems: Provocative Realities and Ethical Perspectives

Robotica en cybertechnologie hebben de laatste jaren een veelheid aan ethische vragen opgeroepen. Vanuit het standpunt van militaire technologie worden deze nieuwe ontwikkelingen vaak verdedigd als humanere manieren om oorlog te voeren: effectiever, veiliger, sneller en minder menselijke slachtoffers.
 
Geautomatiseerde gevechten lijken een effectieve manier om deze doelen te bereiken. Het inzetten van robots en technologie lijkt gerechtvaardigd te worden omdat hierdoor geen mensen meer op het slagveld moeten ingezet worden. De realiteit is echter dat door de komst van deze nieuwe technologieën heel wat andere ethische vraagstukken opduiken.

10
apr
10
mei
31
mei

- Quote van de dag -

Uiteindelijk gaan religie en geloof over hoe je omgaat met het feit dat de dingen anders lopen dan je hoopte, dat zaken vergankelijk zijn of vluchtig, over de vaststelling dat je zelf voorbijgaat en hoe groot de paniek is als je dat beseft

Lotte van den Berg, De morgen, 8 december 2007, p. 67.

Leerkracht in de kijker
Josiane Morias

Volg Thomas op

Download de Thomas-app