Op deze pagina vindt u een volledige lijst van artikelexcerpten zoals deze door dhr. Dimitri Vandekerkove van Katholiek Onderwijs Vlaanderen gearchiveerd zijn.

Doorzoek alle excerpten sinds september 2005

De katholieke dialoogschool. Een pedagogisch project

Pollefeyt Didier

In dialoog - jaargang 1 (2016) nr. 1, 44-49 Dit tijdschrift opzoeken in OBED Bekijk dit artikel online

De katholieke dialoogschool staat in de focus. Wat verstaan we onder katholieke dialoogschool? Prof. Didier Pollefeyt van de Faculteit Theologie en Religiewetenschappen KU Leuven staat stil bij het theoretisch concept en onderzoekt hoe katholieke scholen dit concretiseren.

De utopie van een rijk, de rijkdom van een utopie. Geloven vandaag

Mettepenningen Jürgen

In dialoog - jaargang 1 (2016) nr. 1, 50-51 Dit tijdschrift opzoeken in OBED Bekijk dit artikel online

Hevige atheïsten beweren het al jaren en bij deze sluit ik me bij hen aan: het christelijk geloof draait om een utopie. Alleen zie ik die utopie niet als een luchtbel. Integendeel, de utopie van christenen is het punt waar het me als gelovige om te doen is.

Verkiezing van de beste gids

Mettepenningen Jürgen

In dialoog - jaargang 1 (2016) nr. 2, 50-51 Dit tijdschrift opzoeken in OBED Bekijk dit artikel online

Veel mensen kunnen zich – in de situatie waarin ze leven – optrekken aan verhalen en wijsheden uit de bijbel en daardoor meer betekenis geven aan hun leven, maar ook aan dat van anderen.

Maria

Van Schelvergem Els

School+visie - jaargang 8 (2016) nr. 6, 22- Dit tijdschrift opzoeken in OBED Bekijk dit artikel online

Bezinnende tekst over Maria.

Relaties. Waar zijn we mee bezig?

[s.n.]

Forum - jaargang 47 (2016) nr. 6, 32- Dit tijdschrift opzoeken in OBED Bekijk dit artikel online

Korte voorstelling van het Leeftochtnummer van juni 2016.

Koester de stille kracht van het katholiek onderwijs in Vlaanderen

Boeve Lieven

Forum - jaargang 47 (2016) nr. 6, 31- Dit tijdschrift opzoeken in OBED Bekijk dit artikel online

Uit het dankwoord van de directeur-generaal van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen op het einde van het congres van 2 juni 2016.

Katholieke Dialoogschool. Eigentijds tegendraads. Publicatie

Pollefeyt Didier Boeve Lieven Mettepenningen Jürgen Bonny Johan

Forum - jaargang 47 (2016) nr. 6, 7-9 Dit tijdschrift opzoeken in OBED Bekijk dit artikel online

Op het congres werd het boek “Katholieke dialoogschool – Eigentijds tegendraads” voorgesteld en aan alle deelnemers meegegeven. Dit boek is het resultaat van de samenwerking tussen Katholiek Onderwijs Vlaanderen en de KU Leuven.

Wil je burgerschap: kom dan naar de katholieke dialoogschool!

Boeve Lieven

Forum - jaargang 47 (2016) nr. 6, 6-7 Dit tijdschrift opzoeken in OBED Bekijk dit artikel online

In zijn toespraak op het congres belicht directeur-generaal Lieven Boeve drie eigentijdse tegendraadsheden, die treffend de actualiteit en relevantie van wat het katholiek onderwijs in Vlaanderen doet, illustreren. Hieronder publiceren we een bijgewerkte versie van de eerste ‘tegendraadsheid’, die scherp het maatschappelijke belang van de katholieke dialoogschool in de verf zet. Meteen wordt duidelijk waarom de Vlaamse samenleving er alle belang bij heeft dit vernieuwde pedagogische project van het katholiek onderwijs te ondersteunen.

Bezinningsmoment 2 juni 2016. "Er zit muziek in"

[s.n.]

Forum - jaargang 47 (2016) nr. 6, 5- Dit tijdschrift opzoeken in OBED Bekijk dit artikel online

Uit de tekst van het bezinningsmoment van het congres van 2 juni 2016.

Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Wie zijn we? In de kern

[s.n.]

Forum - jaargang 47 (2016) nr. 6, 4- Dit tijdschrift opzoeken in OBED Bekijk dit artikel online

Bezinnende tekst over waarvoor Katholiek Onderwijs Vlaanderen staat en waarvoor we gaan.

Eigentijds tegendraads. Hoofdartikel

Boeve Lieven

Forum - jaargang 47 (2016) nr. 6, 3- Dit tijdschrift opzoeken in OBED Bekijk dit artikel online

De directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen leidt dit themanummer rond het congres van 2 juni 2016 in. Op dit congres presenteerden we ons vernieuwde pedagogische project van de katholieke dialoogschool en bepleitten we de versterking van de bestuurlijke organisatie van het schoollandschap via de werf van de bestuurlijke optimalisering en schaalvergroting (BOS). Hij kondigt ook een nieuw tijdschrift aan dat Forum vanaf september zal gaan vervangen.

Media. Waar zijn we mee bezig?

[s.n.]

Forum - jaargang 47 (2016) nr. 5, 32- Dit tijdschrift opzoeken in OBED Bekijk dit artikel online

Korte voorstelling van het Leeftochtnummer van mei 2016.

Zinvinding: een nieuwe dienst aan hedendaagse zinzoekers. Hoe vind je zin?

Cornu Ilse Van Der Vloet Johan

Forum - jaargang 47 (2016) nr. 5, 20-21 Dit tijdschrift opzoeken in OBED Bekijk dit artikel online

Zingeving vandaag vraagt om oefenruimtes die mensen uitnodigen om op zoek te gaan naar zingeving vanuit hun eigen biografie. Zingevingsbronnen helpen daarbij om de eigen weg te verkennen en te vinden. De zgn. zinvindingstrajecten willen vanuit een nieuwe methodiek deze oefenruimtes creëren voor het personeel van scholen.

Vorming in dialoog (tweede luik)

Desmet Dominiek

Forum - jaargang 47 (2016) nr. 5, 17-19 Dit tijdschrift opzoeken in OBED Bekijk dit artikel online

Wat kan de katholieke dialoogschool precies betekenen voor de school- en klaspraktijk? In welke mate of hoe kan het concept het vormingsaanbod beïnvloeden? Wat kan dat betekenen voor curriculum en pedagogische aanpak? In het vorige nummer (Desmet, D., 2016) beschreven we de maatschappelijke context waarin onderwijs plaatsgrijpt. In dit artikel gaan we in op de ervaren paradox verantwoording – verantwoordelijkheid en schetsen we een aantal wegwijzers voor vorming in de specifieke context van een school om met die paradox om te gaan.

Onze Vader. Gemeenschappelijke versie - Toelichting

De Kesel Jozef

Forum - jaargang 47 (2016) nr. 5, 15-16 Dit tijdschrift opzoeken in OBED Bekijk dit artikel online

Uitleg bij de nieuwe gemeenschappelijke versie van het Onze Vader door de nieuwe Aartsbisschop mgr. Jozef De Kesel. Met Curriculum Vitae van mgr. De Kesel.

Leiderschap: “van kramp naar kracht”… Terugblik op Bezinning voor onderwijsmensen. Editie 2015-2016 (deel 2)

Janssens Andreas

Forum - jaargang 47 (2016) nr. 5, 13-14 Dit tijdschrift opzoeken in OBED Bekijk dit artikel online

De aanhef van de programmabrochure ‘Bezinning voor onderwijsmensen’ luidt: “Inzet in het onderwijs en bezinning hebben elkaar nodig. Ze verhouden zich tot elkaar zoals gist en deeg. Bezinning is de gist.” Het programma van het schooljaar 2016-2017 is inmiddels afgelopen. Forum laat zijn lezers meeproeven van de gist die deelnemers ervan mee naar huis namen om werkzaam te zijn in hun onderwijstaak. Dit artikel brengt een terugblik op de bezinning van februari jl. met Johan Verstraeten als begeleider.

Gist in het deeg. Terugblik op Bezinning voor onderwijsmensen. Editie 2015-2016 (deel 2)

Janssens Andreas

Forum - jaargang 47 (2016) nr. 5, 10-12 Dit tijdschrift opzoeken in OBED Bekijk dit artikel online

De aanhef van de programmabrochure ‘Bezinning voor onderwijsmensen’ luidt: “Inzet in het onderwijs en bezinning hebben elkaar nodig. Ze verhouden zich tot elkaar zoals gist en deeg. Bezinning is de gist.” Het programma van het schooljaar 2016-2017 is inmiddels afgelopen. Forum laat zijn lezers meeproeven van de gist die deelnemers ervan mee naar huis namen om werkzaam te zijn in hun onderwijstaak. Dit artikel brengt een terugblik op de bezinning van januari jl. met Marcel Braekers als begeleider.

Sociale stage in Forum. Van initiatief tot engagement

Van Oostrom Melissa

Forum - jaargang 47 (2016) nr. 5, 9- Dit tijdschrift opzoeken in OBED Bekijk dit artikel online

In deze terugblik op de sociale stage hebben we gekozen voor een paar willekeurige citaten uit de vele voorbeelden die de afgelopen jaren aandacht kregen in Forum. Inmiddels is Katholiek Onderwijs Vlaanderen ook betrokken bij het netoverschrijdende project maatschappelijke stage, de zogenaamde 3D-stage.

Het wonder bewonderen. In de kern

Vander Velpen Jan

Forum - jaargang 47 (2016) nr. 5, 4- Dit tijdschrift opzoeken in OBED Bekijk dit artikel online

Als mens, steeds druk bezig met van alles en nog wat, hebben we het vaak moeilijk om eens stil te staan bij de kracht en de schoonheid van het wonder van de schepping. Durven wij in alle drukte ook al eens stil te vallen?

Over Thomas

Thomas is een interactief platform voor actieve samenwerking tussen alle leerkrachten (r.-k.) godsdienst van alle onderwijs- netten in Vlaanderen.

Partners

Katholiek Onderwijs Vlaanderen Faculteit Theologie en Religiewetenschappen logo Belgische bisschoppenconferentie Interdiocesane Dienst voor Katholiek Godsdienstonderwijs

Op de hoogte blijven? ▲

Maandelijkse nieuwsbrief

Aan het begin van elke maand sturen we een nieuwsbrief naar meer dan 17 000 geïnteresseerden in het godsdienstonderwijs. Wil je ook op de hoogte gehouden worden van nieuwigheden op Thomas, interessante links, lesimpulsen... ? Schrijf je dan hier in.

captcha