Algemene info
Korte inhoud
Samen eten… dat zorgt voor verbondenheid! In verschillende verhalen at Jezus samen met andere mensen. Het verhaal van het laatste avondmaal is zo’n verhaal bij uitstek.
Voor veel mensen is ‘samen eten’ belangrijk. Mensen uit verschillende culturen en godsdienstn houden op een verschillende manier maaltijd. Maar ook binnen je klasgroep zullen de gewoonten anders zijn!
Hebben jullie ook een projectweek rond eten, of tafelen? Misschien organiseren jullie al een ‘restaurant’ voor een andere klas die dan bij jullie mag komen eten? Wel, zo’n thema is de ideale gelegenheid om in contact te komen met het tafelgebeuren van de christenen, het altaar, het brood en de wijn…
Deze impuls geeft ook de gelegenheid om aan te sluiten bij een sobere maaltijd voor de vasten!
Materiaal
- Foto’s van eetgewoonten uit verschillende figuren (je vind er 6 in deze impuls)
- Tafel
- Schaal
- Kelk of mooie beker
- Brood
- Water en eventueel grenadine of druivensap (ipv wijn)
- Het verhaal ‘Het laatste avondmaal’ (Lc. 22, 14-20) uit een goede kinderbijbel of de gewone Bijbel.
- Een mooi maar eenvoudig tafelkleed
- Eventueel iets wat voor hosties kan doorgaan, zoals bv. fijne galetjes voor een ijsje.
Sleuteltaal
- Brood/hostie
- Schaal
- Wijn
- Beker
- Tafel/altaar
- Delen
- Laatste Avondmaal
- Samenkomen
- Communie
- Maaltijd houden
- Kelk
Aan welke doelen werk je?
Het verhaal van het Laatste Avondmaal (Lc. 22, 14-20) verkennen.
Kinderen ervaren de veelzijdige wijzen waarop mensen samen maaltijd houden.
Kinderen verkennen het sacrament van de eucharistie als een samenkomen van christendom rondom de tafel van Jezus.
- Het kerkgebouw verkennen waar christenen samenkomen rond een altaartafel.
- Voorwerpen kennen die gebruikt worden in de eucharistie: brood, wijn, hostie, schaal, beker of kelk…
- Het verhaal lezen over het laatste avondmaal van Jezus met zijn leerlingen.
- De verschillende elementen van de eucharistie leren kennen vanuit de betekenis brood en leven delen met mensen en met Jezus.
- Zich mogelijk uitgenodigd voelen om met elkaar en met Jezus brood en leven te delen.
- Ontdekken hoe deelnemen aan de eucharistie ook betekent: een plaatsje krijgen in de grote gemeenschap van de kerk.
Opdrachten voor het Katholiek Onderwijs in Vlaanderen
- Solidariteit
- Respect voor de eigenheid van elke mens
De schuingedrukte stukken zijn aangepaste opdrachten, vragen en antwoorden voor de allerkleinsten.
Wanneer deze impuls?
Hebben jullie ook een projectweek rond eten, of tafelen? Misschien organiseren jullie al een ‘restaurant’ voor een andere klas die dan bij jullie mag komen eten? Wel, zo’n thema is de ideale gelegenheid om in contact te komen met het tafelgebeuren van de christenen, het altaar, het brood en de wijn…
Vooraf: Kun je een bezoekje brengen aan een kerk of een eucharistieviering bijwonen. Wanneer jullie dit al eens meegemaakt hebben, kun je hier naar verwijzen.
Je kunt ervoor kiezen om eerst het onderdeeltje ‘Wereld’ te doen en dan ‘God’, of omgekeerd.
Wereld
Eten kan op vele manieren: sorteeropdracht Mensen eten samen over de hele wereld. Maar gebeurt dat niet overal hetzelfde. Dat zie je op de foto’s. Deze foto’s mag je gebruiken, maar je kunt natuurlijk zelf nog andere foto’s bij zoeken. Over eten in Afrika bijvoorbeeld, of bij jou thuis aan tafel, eten in het land van herkomst van een van de kinderen uit je klas… Bronnen foto's zie download Zorg ervoor dat de foto’s stevig zijn (kleef ze bv. op een karton). Hang ze op of leg ze in de kring. Laat de kinderen telkens de foto’s sorteren:
Deze opdracht is een aanzet om met de kinderen over hun eigen eetgewoonten te praten. En om eetgewoonten uit andere culturen te leren kennen. Ook jij kunt tussendoor vertellen over jouw eetgewoonten. Laat liefst de leerlingen beginnen met vertellen, zo beïnvloed je hun verhalen niet al te veel.
|
God
Aan tafel met Jezus Kies uit de volgende twee mogelijkheden. Of doe ze allebei! A. Neem je kinderen mee naar een kerk of een eucharistieviering.
Zorg voor een moment in de kerk, waar de kinderen het altaar kunnen zien, de kelk en de schaal met hosties. Ideaal is het wanneer ze ook de priester de tafeldienst kunnen zien voorbereiden en de communie kunnen meemaken (ook al nemen de kleinsten hier niet zelf aan deel). Maar je kunt ook gewoon naar het altaar gaan kijken en vragen of de priester de kelk en de hosties wil tonen (eventueel het tabernakel openen, dit is het kastje waarin de gewijde hosties bewaard worden). Vertellen bij en over het altaar.
Vertel dat dit tafelgebeuren in de kerk elke week opnieuw gebeurt. Als mensen samen komen om aan Jezus te denken. Vertel dat Jezus dit allemaal heeft voorgedaan op zijn laatste avondmaal.
(Her)lees voor jezelf het verhaal van het laatste avondmaal (Lc. 22, 14-20). Je kunt het verhaal in een kinderbijbel lezen als je wil. Het tafelgedeelte zul je straks ‘vertalen’ voor de kinderen. Zorg voor een gedekte tafel waarop je ook brood en wijn (druivensap) zet, een mooie schaal, een kelk… Neem met de kinderen plaats rond een tafel en vertel wat Jezus voordeed terwijl je toont wat hij deed. Stel hierbij de vragen van hierboven (A) en vertel. Toon de dingen die op de tafel staan. Hij heeft brood in zijn handen genomen, Zo nam Hij ook, toen zij gegeten hadden, Blijf dit doen om Mij te gedenken. Je kunt eenvoudigere woorden gebruiken voor de kinderen: Op zijn laatste avondmaal nam Jezus brood Daarna, nam hij de beker in zijn handen Blijf dit altijd doen om aan mij te denken (bij de oudere kinderen kun je hier het woord ‘gedenken’ gebruiken)
Kleine kinderen krijgen nog geen echte hostie in de kerk. Ze krijgen wel een kruisje! Een hostie krijg je pas wanneer je je eerste communie hebt gedaan (sacrament van de eucharistie), vanaf dan ben je een echt lid van de gemeenschap van Christus, de groep van mensen die Jezus Christus volgen. |
Groei
Eten met een opdracht Jullie gaan samen eten. Dat doen jullie misschien al elke middag. Vandaag is een speciale dag: de kinderen krijgen een opdracht: het moet zo goed mogelijk lijken op wat Jezus aan zijn leerlingen leerde. In de vastentijd kun je dit koppelen aan een sobere maaltijd, waarin er alleen brood, wat appels en water of sap op de tafel staan. Met een vers broodje kan dit ook best een gezellige maaltijd zijn.
Laat de kinderen met hun eigen woorden zeggen wat Jezus leerde. Een gebed of bezinning voor- of achteraf behoort ook tot de mogelijkheden. Versterk de verbondenheid door allemaal rond 1 tafel te zitten en elkaar een hand te geven tijdens het bezinnen. Hieronder vind je enkele voorbeelden.
‘Danku, Vader voor ons leven, Je kunt natuurlijk ook een tafellied zingen, bv. Voor spijs en drank, voor ’t dagelijks brood, wij bidden/danken U, o Heer. Dankbezinning: Laat het eten rustig en sereen verlopen.
In de godsdiensthoek kun je de kinderen de mogelijkheid geven om bij vrij spel ook het tafelgebeuren na te spelen. Voorzie dan de nodige attributen. |