Korte inhoud
Met de zomervakantie in aantocht willen we in deze lesimpuls alvast samen met de leerlingen genieten van de warmte van de stralende zon.
Op een zonnige dag gaan we met de leerlingen naar buiten om schaduwen te vangen. We maken een woordveld en filosoferen over de zon. We vertellen het verhaal van de kleine Firebird en ontwerpen een totempaal waarop we met symbolen en kleuren de zon voorstellen.
De vraag of we de liefde van God kunnen vergelijken met de zon vormt doorheen deze lesimpuls de rode draad.
Materiaal
- Bescherming tegen de zon: zonnecrème, zonnebril, hoed of pet
- Stoepkrijt
- Verhaal ‘Firebird’ (zie fase ‘God’)
- Paal (bv. een houten paal, een boomstam) + allerlei materialen om van de paal een totempaal te maken: stof, wc-rolletjes, teken- en schildergerei, gekleurd papier, crêpepapier, kranten, karton, potjes, plastiek flessen …
Sleuteltaal
- schaduw
- storm
- Gods’ liefde
- verheugen
- totem
Opdrachten voor het katholiek basisonderwijs in Vlaanderen:
- Vreugde om het leven en de Schepping
- Vertrouwen in het leven
- Verwondering
Aan welke leerplandoelen werk je?
Leerplan rooms-katholieke godsdienst
Kinderen beleven verbondenheid met de natuur.
Kinderen ontdekken de eigen taal van symbolen.
Kinderen bespreken hoe mensen vanuit hun levens- of geloofsovertuiging zoeken om te gaan met grenzen.
Kinderen verkennen de innerlijke bewogenheid in de wereld van kunst en natuur.
Zin in Leren, Zin in Leven leerplankader
De hieronder geformuleerde doelen zijn doelen die bij deze activiteit in de focus kunnen worden geplaatst. Afhankelijk van wat je als leerkracht beklemtoont zal het ene doel wel of niet in de focus komen te staan en kunnen er tevens andere doelen in de focus worden opgenomen.
RKlg1 |
Attent worden voor de levensbeschouwelijke dimensie van de werkelijkheid en de uitnodiging tot een gelovige benadering van het leven
|
|
RKve4 |
Groeien in verbondenheid met natuur en cultuur, ontdekken wat de christelijke scheppingsspiritualiteit betekent in het leven van mensen en mogelijk in het eigen leven
|
|
RKgs1 |
Openkomen voor symboliek in het leven van mensen. Symbolen van de christelijke traditie ontdekken en er zich mogelijk mee verbinden
|
|
OWna1 |
De natuur actief opzoeken en waarderen
|
|
IKvk4 |
Situaties die als moeilijk ervaren worden en frustraties ombuigen door te zoeken naar mogelijkheden om er bevrijdend mee om te gaan
|
RKlg1 |
Attent worden voor de levensbeschouwelijke dimensie van de werkelijkheid en de uitnodiging tot een gelovige benadering van het leven
|
|
RKvm2 |
Erop vertrouwen dat er over schijnbaar dode punten heen nieuwe kansen liggen en een nieuw begin maken. Ontdekken wat ‘verrijzenis’ kan betekenen in het leven van mensen en mogelijk in het eigen leven
|
|
RKve4 |
Groeien in verbondenheid met natuur en cultuur, ontdekken wat de christelijke scheppingsspiritualiteit betekent in het leven van mensen en mogelijk in het eigen leven
|
|
OWna1 |
De natuur actief opzoeken en waarderen
|
|
IKvk4 |
Situaties die als moeilijk ervaren worden en frustraties ombuigen door te zoeken naar mogelijkheden om er bevrijdend mee om te gaan
|
Wereld
Tekenen/ woordassociatie: zon en schaduw
Ga op een zonnige dag met de leerlingen naar buiten. Tip. Bescherm de leerlingen voldoende tegen de zon zodat ze geen zonneslag oplopen of verbrand raken. Wrijf de leerlingen ruim 20 minuten op voorhand in met een zonnecrème en vraag hen eventueel om een zonnebril en/ of pet te dragen. Ga samen met de leerlingen op zoek naar allerlei schaduwen. Geef de leerlingen de opdracht om de schaduwen te vangen door ze te overtrekken met stoepkrijt. De leerlingen kunnen hun eigen schaduw overtrekken, maar ook de schaduw van een boom, een vuilnisbak, een speeltuig, een boekentas … In de getekende schaduwen schrijven de leerlingen daarna allerlei woorden die het woord ‘zon’ bij hen oproept. Je kunt de leerlingen vrij laten assiociëren of je kunt hen een aantal richtvragen meegeven zoals: waarom is de zon erg belangrijk? Waarom is de zon niet altijd goed? De gemaakte woordvelden geven je een beeld van wat het onderwerp van deze lesimpuls bij de leerlingen allemaal oproept. Ga er met de leerlingen over in gesprek en filosofeer met hen over de zon. Richtvragen: (Tip. Vraag telkens goed door met ‘waarom wel?’ of ‘waarom niet?’ en laat de leerlingen hun antwoord goed uitleggen en beargumenteren.)
|
God
Verhaal: Firebird Zoek samen met de leerlingen een rustige en koele plek op en ga in een kring zitten. Vertel het verhaal van Firebird.
Beschrijving Firebird is een klein vogeltje dat op zonnige dagen naar de hoogste bomen vliegt om er te genieten van de zon. Maar als het regent en stormt is de pret er voor Firebird af. Zijn moeder geeft hem een belangrijke les mee. Geef de leerlingen een luisteropdracht mee: welke les leert Firebird van zijn moeder?
Bespreek het verhaal. Richtvragen:
|
Groei
Ontwerpen/ bricoleren: totempaal
Maak samen met de leerlingen een totempaal waarop de symbolieken en kleuren van de zon worden voorgesteld. Zet buiten of in het klaslokaal een hoge en stevige paal. Je kunt daarvoor bijvoorbeeld een stuk van echte boomstam gebruiken. Brainstorm samen met de leerlingen hoe ze op de paal het thema van de zon kunnen verwerken. De leerlingen kunnen allerlei vormen en materialen gebruiken, de paal beschilderen, de paal decoreren met tekeningen, foto’s, informatie … Van belang is dat de totempaal laat zien wat er precies wordt voorgesteld en een verhaal vertelt.
|