Over Letter & Geest II
“Het is de geest die de letter telkens weer tot leven brengt”
Op 14 januari 2019, iets meer dan twee jaar geleden, werd op de Didachè studiedag het geactualiseerde leerplan voor het secundair onderwijs voorgesteld. Sindsdien doen duizenden godsdienstleerkrachten elk dag weer hun uiterste best om met de nieuwe ingrediënten aan de slag te gaan. Dit gebeurt met bezieling en inzet, ook al heeft de coronapandemie ons werk het voorbije jaar erg bemoeilijkt. Tegelijkertijd gaat de realisatie van het geactualiseerde leerplan ook gepaard met twijfel, zoeken en proberen. Van leerkrachten rooms-katholieke godsdienst wordt immers heel wat verwacht. Als geëngageerde gidsen proberen we jongeren te laten proeven van de christelijke traditie, en deze creatief in wisselwerking te brengen met de actuele samenleving en de persoonsvorming van de leerling. Geen evidente opdracht!
Bij deze uitdaging willen we (toekomstige) leerkrachten graag maximaal ondersteunen. Daarom werd het plan opgevat om voor ieder ingrediënt van de christelijke traditie toegankelijke en beknopte handvatten te voorzien. In samenwerking met uitgeverij Halewijn is dit werk uitgegroeid tot een gloednieuwe reeks: ‘Letter & Geest’. Dit tweede deel telt 189 bladzijden, is volledig leerplanconform en richt zich op de ingrediënten van het christelijk perspectief van de tweede graad. Het derde deel verscheen al in september 2020 en kan nog steeds besteld worden. Het deel voor de eerste graad zal binnenkort in een apart volume verschijnen, voordat het leerplan normatief wordt in september 2021.
Net zoals in het leerplan zijn de ingrediënten gegroepeerd per terrein en voorzien van het juiste nummer. Bovendien is ieder stuk op dezelfde manier gestructureerd, met een aantrekkelijke lay-out en geheel volgens het hermeneutisch-communicatief model. In de beginsituatie wordt het ingrediënt kort ingeleid, met bijzondere aandacht voor de manier waarop het thema vandaag leeft in de samenleving en in de klas. De hermeneutische knooppunten brengen vervolgens de mogelijke spanningen en conflicterende interpretaties aan het licht die rond dit onderwerp in de klas (kunnen) bestaan of opgeroepen worden. In de achtergrondinfo worden de hermeneutische knooppunten verder uitgediept en toegelicht, met bijzondere aandacht voor een eigentijdse voorstelling van de christelijke traditie. Tot slot wordt telkens verwezen naar relevante impulsen en lessuggesties op de Thomas-website.
Kortom, ‘Letter & Geest’ is de ideale metgezel voor iedereen die vandaag mee wil bouwen aan eigentijds en actueel godsdienstonderwijs.
Bestel Letter & Geest - Deel II
Bekijk ook: Letter & Geest I Letter & Geest III
Inhoudstafel
Inhoudstafel ‘Letter & Geest. Christelijke ingrediënten voor actueel godsdienstonderwijs. Deel II: tweede graad secundair onderwijs’
1. Terrein ‘Persoonsvorming’
Nr |
Naam van het ingrediënt |
Pagina |
112 |
Incarnatie |
p. 8 |
113 |
Mens als beeld van God |
p. 12 |
114 |
Ontmoetingsverhalen |
p. 16 |
115 |
Bekeringsverhalen |
p. 20 |
116 |
Jezusbeelden |
p. 24 |
117 |
Zaligsprekingen |
p. 28 |
118 |
Verhaal van de zending van de leerlingen |
p. 32 |
119 |
Personalisme |
p. 36 |
2. Terrein ‘Inspiratiebronnen’
Nr |
Naam van het ingrediënt |
Pagina |
132 |
Godsnamen, Jezusbeelden |
Zie ingrediënt 116 + 174 |
133 |
Heilsgeschiedenis |
p. 42 |
134 |
Profeten |
p. 46 |
135 |
Onzevader |
p. 50 |
136 |
De eerste Kerk |
p. 54 |
137 |
Maria |
p. 58 |
138 |
Heilige Geest |
p. 62 |
139 |
Genade |
p. 66 |
140 |
7 sacramenten |
p. 70 |
141 |
Inspirerende Bijbelse en (actuele) kerkelijke figuren |
p. 74 |
3. Terrein ‘Gekozen worden en kiezen’
Nr |
Naam van het ingrediënt |
Pagina |
151 |
Roeping |
p. 80 |
152 |
Spirituele wegwijzers |
p. 84 |
153 |
Voorkeursoptie voor wie en wat kwetsbaar is |
p. 88 |
154 |
Roepingsverhalen |
p. 92 |
155 |
Sacrament van het vormsel |
p. 96 |
156 |
Sacrament van het doopsel (op latere leeftijd) |
p. 100 |
157 |
Gelovig leven (in gemeenschap) als keuze |
p. 104 |
158 |
Ambten in de Kerk |
p. 108 |
4. Terrein ‘Ontmoeten’
Nr |
Naam van het ingrediënt |
Pagina |
173 |
Godsontmoeting – genade |
p. 114 |
174 |
Christelijk Godsbeeld: transcendentie – immanentie |
p. 118 |
175 |
Ontmoetingen met Jezus |
Zie ingrediënt 114 |
176 |
Mensen van de weg |
p. 122 |
177 |
Gelaat van de ander/Ander |
p. 126 |
178 |
Sacrament van de eucharistie |
p. 130 |
179 |
Gebed als ontmoeting |
p. 134 |
5. Terrein ‘Omgaan met verscheidenheid’
Nr |
Naam van het ingrediënt |
Pagina |
195 |
Het anders-zijn van de ander/Ander |
p. 140 |
196 |
Ontferming en barmhartigheid |
p. 144 |
197 |
Gastvrijheid |
p. 148 |
198 |
Eenheid in verscheidenheid én verscheidenheid in eenheid |
p. 152 |
199 |
Vrede |
p. 156 |
200 |
Oecumene |
p. 160 |
201 |
Interreligieuze dialoog |
p. 164 |