Dinsdag 16 april 2024

The Mask

Stanley Ipkiss is bankier. Op de dag wordt zijn leven volledig overhoop gegooid wanneer hij een masker vindt.

Gegevens

afbeelding-/thomas/cms2/uploads/image/pictureleft/_medium/p15854_p_v8_ag.jpg
Titel The Mask
Regisseur  Chuck Russell
Duur  101 min
Genre  Actie komedie
Jaartal  1994

Trailer

 Trailer van The Mask

Korte samenvatting van de film

Stanley Ipkiss (Jim Carrey) werkt bij een bank. We leren hem kennen als iemand die zich vaak laat doen. Hij wil wel imponerend overkomen maar zowel op zijn werk als privé laat hij zich voortdurend op zijn kop zitten. Zijn huisbazin, zijn werkgever, ... allemaal profiteren ze van de brave Stanley. Hoewel hij dit beseft, slaagt hij er niet in om zich harder op te stellen. Hij heeft er het karakter niet voor. Hierdoor lukt het hem ook niet om indruk te maken op Tina, een vrouw waar hij hopeloos verliefd op is.
Deze situatie verandert volledig als hij op een avond bij toeval een masker vindt. Niet zomaar een masker, maar één met magische krachten. Als Stanley het opzet kan hij namelijk de hele wereld aan. Om te beginnen durft hij met het masker op wél van zich af te bijten. Maar het gaat veel verder dan dat. Hij krijgt er namelijk ook magische krachten door. Met het masker op is hij ontzettend snel, behendig en kan hij allerlei zaken toveren die hem in een benarde situatie van pas komen.

De kracht van het masker lokt echter ook de aandacht van een bende misdadigers. Hierdoor komt Stanley in grote problemen. Gelukkig slaagt hij er in om samen met Tina de misdadigers te overmeesteren.

Uiteindelijk besluit hij het masker weg te gooien. Hoewel het hem hielp om meer zelfvertrouwen uit te stralen, bezorgde het hem ook veel problemen. Bovendien zegt Tina dat ze hem graag ziet zonder masker. Eind goed, al goed!

Gedachten over de film

Op het eerste zicht lijkt de film niet meer dan een komisch verhaal waar niet veel uit te leren valt. Een duidelijk moraliserend vingertje is niet meteen aanwezig. Geen enkele scène bevat een preek. Wie echter goed nadenkt over bepaalde zaken, zal merken dat er toch meer dan één boodschap te ontdekken valt. Er kunnen meer bepaald vier gedachtes gemaakt worden.

Om te beginnen is het opmerkelijk is dat de film in eerste instantie eigenlijk vrij negatief overkomt. Stanley slaagt er pas in om voor zichzelf op te komen met behulp van een magisch masker. Dat Stanley enkel zijn zelfvertrouwen vindt door middel van iets dat eigenlijk niet bestaat, is niet bepaald een hoopgevende gedachte.
Een eerste opmerking zou dan ook kunnen zijn dat het masker symbool staat voor alles waarmee we ons ware uiterlijk proberen te verhullen omdat we ons mooier willen tonen dan we eigenlijk zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan sommige vrouwen die zich zelden laten zien zonder make-up. Dit geeft aan dat sommige mensen té veel belang hechten aan hun uiterlijk.

Dit kan echter niet alleen personen individueel verweten worden maar lijkt vooral een maatschappelijk probleem te zijn. In heel veel situaties is het zo dat je beoordeeld wordt op je uiterlijk. Dit geldt niet alleen voor partnerkeuzes.
Onderzoek heeft aangetoond dat het uiterlijk bijvoorbeeld ook een belangrijke rol speelt bij sollicitaties. Het klinkt mooi om te stellen dat mensen zich vaker moeten durven tonen zoals ze zijn omdat uiteindelijk het innerlijk het belangrijkste is. Toch kunnen we er echter niet omheen dat vanuit de maatschappij de druk om er zo goed mogelijk uit te zien enorm groot is. Wanneer sommige mensen het dus moeilijk hebben om zich te tonen zoals ze echt zijn, moeten we ons ook durven de vraag stellen in hoeverre we niet allemaal hier een stuk verantwoordelijk voor zijn…
Er is nog een tweede, meer positieve gedachte die bij de film gemaakt kan worden. Stanley lijkt pas een vlotte jongen te worden eens hij het masker draagt. Zelf denkt hij ook dat hij dit masker nodig heeft om iets te betekenen. Maar dan verneemt hij van Tina dat ze niet viel voor het de man met het masker maar voor de man achter het masker. Met andere woorden, Stanley is blijkbaar een boeiender persoon dan hij zelf aanvankelijk dacht. Eens hij dit vertrouwen in zichzelf heeft gewonnen, heeft hij het masker dan ook niet meer nodig. Op het einde van de film gooit hij het weg.
Mogelijk staat het masker dan ook symbool voor de kracht die ieder mens in zich heeft om het beste in zichzelf naar boven te halen. Met het masker is Stanley wie hij zou willen zijn. Toch maakt het masker geen ander persoon van hem; hij ontdekt er gewoon een ander deeltje van zichzelf mee. Door het masker ervaart hij dat hij wél van zich kan afbijten, als hij er maar het lef voor heeft. Hij heeft een positieve kant van zichzelf ontdekt die hij daarvoor nog niet had durven tonen. Hierdoor is hij in positieve zin veranderd.

Maar er is nog een andere gedachte die gemaakt kan worden. Zo kan de film ook willen aantonen dat we soms figuurlijk een masker moeten opzetten. We moeten ons in verschillende situaties op verschillende manieren gedragen. Zo moet je bijvoorbeeld in bepaalde omstandigheden lef durven tonen, ook al ligt dit niet meteen in je aard. We zijn nooit overal dezelfde persoon; we hebben verschillende maskers en naargelang de situatie kiezen we een bepaald masker.
Opmerkelijk is ook nog de scène waarin Stanley zijn baas durft tegenspreken, hoewel hij het masker niet draagt. Dit gebeurt kort nadat hij de magische werking van het masker heeft ondervonden. Als vierde en laatste gedachte zouden we dan ook kunnen leren dat een duwtje in de rug ons echt sterker kan maken.

Levensvragen

Er kunnen meerdere levensvragen bij deze film aansluiten. Ik geef twee voorbeelden.

1. Moeten we altijd onszelf zijn of is het soms beter om een masker op te zetten?

Pas nadat Stanley Ipkiss het masker opzet, durft hij van zich af te bijten. Hierbij kunnen we ons afvragen of het niet beter is om in sommige situaties een masker op te zetten.

Dit is een vraag waar zeker discussie over kan/zal zijn. Enerzijds zou je kunnen opmerken dat je altijd eerlijk moet zijn en dus altijd moet zeggen wat je denkt. Maar je kunt ook argumenteren dat er daardoor soms zaken in je nadeel zullen spelen. De centrale discussievraag kan zijn: “moet je altijd jezelf zijn, ook als dit soms nadelig kan zijn?”.
Wie hierop “ja” antwoordt, geeft aan dat hij/zij eerlijkheid boven eigen geluk stelt. Wie vindt dat een masker opzetten moet kunnen, geeft aan dat een leugentje om bestwil zeker kan.

2. Zijn we wel altijd onszelf?

Als Stanley het masker opzet, is hij dan iemand anders of ontdekt hij net een ander deeltje van zichzelf?

De discussie kan ook gaan over wie we eigenlijk zijn. Zijn de verschillende maskers die we opzetten uitingen om onze echte “ik” te verbergen of zijn al die maskers samen net een deel van onze persoonlijkheid? Als ik bijvoorbeeld vriendelijk ben tegen iemand die ik niet graag heb, speel ik dan een rol of is het net kenmerkend voor mij dat ik het belangrijk vind om tegen iedereen vriendelijk te zijn…?

Hier kunnen we het ook nog hebben over wanneer we iemand écht kennen? Als iemand in onze omgeving vaak een masker opzet, hoe goed kennen we die persoon dan eigenlijk? Van iemand die bijvoorbeeld altijd vrolijk doet maar zich eigenlijk ongelukkig voelt, kunnen we toch moeilijk stellen dat we die persoon goed kennen…

Terreinen uit het leerplan

Leerplandoelen uit het leerplan rooms-katholieke godsdienst

Verschillende gevoelens bij gebeurtenissen uit het eigen leven durven uitdrukken en bespreken

Leerplan Secundair Onderwijs < 1b en Beroepsvoorbereidend jaar < Beroepsvoorbereidend jaar < Terrein < Iemand zijn iemand worden

Het omgaan van anderen met mijn gevoelens verwoorden en bespreken

Leerplan Secundair Onderwijs < 1b en Beroepsvoorbereidend jaar < Beroepsvoorbereidend jaar < Terrein < Iemand zijn iemand worden

Aangeven welke eigenschappen men bij een ander (Jezus, een christen en anderen) bewondert en bespreken in het kader van het eigen levensproject

Leerplan Secundair Onderwijs < 1b en Beroepsvoorbereidend jaar < Beroepsvoorbereidend jaar < Terrein < Iemand zijn iemand worden

Verlangens in het eigen leven opsporen en uitdrukken

Leerplan Secundair Onderwijs < 1b en Beroepsvoorbereidend jaar < Beroepsvoorbereidend jaar < Terrein < Iemand zijn iemand worden

Rituelen, tekens en symbolen bespreken als uitdrukking en versterking van wat aan de binnenkant leeft

Leerplan Secundair Onderwijs < 1b en Beroepsvoorbereidend jaar < Beroepsvoorbereidend jaar < Terrein < Iemand zijn iemand worden

'iemand zijn of worden' beschrijven als een zich zelf situeren als medemens zijn, als broer/zuster zijn van, als kind zijn van God

Leerplan Secundair Onderwijs < 1b en Beroepsvoorbereidend jaar < Beroepsvoorbereidend jaar < Terrein < Iemand zijn iemand worden

Aangeven hoe mensen leven van innerlijkheid en hoe ze bronnen van leven zoeken

Leerplan Secundair Onderwijs < Eerste graad < Tweede jaar < Terrein < innerlijkheid

Luisteren en openstaan voor wat mensen beroert

Leerplan Secundair Onderwijs < Eerste graad < Tweede jaar < Terrein < innerlijkheid

Sporen naar transcendentie bij zichzelf en bij anderen onderkennen en duiden

Leerplan Secundair Onderwijs < Eerste graad < Tweede jaar < Terrein < innerlijkheid

Persoonlijk en gezamenlijk verschillende vormen van innerlijkheid oefenen

Leerplan Secundair Onderwijs < Eerste graad < Tweede jaar < Terrein < innerlijkheid

Open versus gesloten vormen van 'jezelf worden' bespreken

Leerplan Secundair Onderwijs < Algemeen secundair onderwijs < Tweede graad < Eerste jaar < Terrein < jezelf worden

Ontdekken welke dimensies bepalend zijn voor de identiteitsvorming

Leerplan Secundair Onderwijs < Algemeen secundair onderwijs < Tweede graad < Eerste jaar < Terrein < jezelf worden

In de eigen identiteit een participeren aan groep(en) en gemeenschap(pen) ontdekken

Leerplan Secundair Onderwijs < Algemeen secundair onderwijs < Tweede graad < Eerste jaar < Terrein < jezelf worden

Bij zichzelf en anderen ontdekken in hoeverre het levensbeschouwelijke bij de identiteitsvorming een rol kan spelen

Leerplan Secundair Onderwijs < Algemeen secundair onderwijs < Tweede graad < Eerste jaar < Terrein < jezelf worden

Belangrijke groeifasen uit het eigen levensverhaal onderscheiden en omschrijven

Leerplan Secundair Onderwijs < Beroeps Secundair onderwijs < Tweede graad < Eerste jaar < Terrein < Waar sta je nu in je leven? (identiteit)

Werken aan jezelf omschrijven als blijvende opdracht

Leerplan Secundair Onderwijs < Beroeps Secundair onderwijs < Tweede graad < Eerste jaar < Terrein < Waar sta je nu in je leven? (identiteit)

Het belang van geloven binnen de zelfwording ontdekken

Leerplan Secundair Onderwijs < Beroeps Secundair onderwijs < Tweede graad < Eerste jaar < Terrein < Waar sta je nu in je leven? (identiteit)

De eigen levensstijl op verschillende levensdomeinen verwoorden om te ontdekken welke identiteit erachter schuilgaat

Leerplan Secundair Onderwijs < Technisch Secundair onderwijs / Kunst Secundair onderwijs < Tweede graad < Eerste jaar < Terrein < Identiteit (persoon of groep)

Identiteit ontdekken als een groeiproces

Leerplan Secundair Onderwijs < Technisch Secundair onderwijs / Kunst Secundair onderwijs < Tweede graad < Eerste jaar < Terrein < Identiteit (persoon of groep)

In typologieën van persoonlijkheden een mensbeeld opsporen en kritisch bespreken

Leerplan Secundair Onderwijs < Technisch Secundair onderwijs / Kunst Secundair onderwijs < Tweede graad < Eerste jaar < Terrein < Identiteit (persoon of groep)

“The Mask” zou kunnen aansluiten bij de volgende terreinen uit het leerplan:

  • Iemand zijn, iemand worden – BVL
  • Innerlijkheid – eerste graad, tweede jaar
  • Jezelf worden – ASO; tweede graad, eerste jaar
  • Waar sta je nu in je leven? – BSO; tweede graad, eerste jaar
  • Identiteit – TSO/KSO; tweede graad, eerste jaar
  • Groeiend persoonlijk engagement – BSO; vierde graad

Voor de uitwerking van een lessituatie kies ik specifiek om rond het terrein “Jezelf worden” te werken.

Vanuit de opbouw van filmfragmenten kunnen bepaalde doelen van dit terrein geleidelijk aan op een vlotte manier bereikt worden. Volgens mij sluit dit terrein van alle terreinen dan ook het best bij de film aan.

De didactische verwerking die ik rond dit terrein heb gemaakt, toont in ieder geval aan dat het gebruik van de film hier heel nuttig kan zijn.

Dit betekent echter niet dat de film bij de andere terreinen niet aan bod kan komen! Ook daar lijkt het me, gezien de doelen bij die terreinen en de thematiek van de film, perfect mogelijk om de film te integreren.

De terreindoelen die met de uitwerking nagestreefd worden:

  • Open versus gesloten vormen van “jezelf worden” bespreken.
  • Ontdekken welke dimensies bepalend zijn voor de identiteitsvorming

Lesverloop

 De eerste oefening is een inleidende oefening. Deze dient vooral om leerlingen te doen inzien dat we ons gedrag soms laten beïnvloeden door anderen.

Het is interessant omdat tijdens de analyse van de filmfragmenten de link kan gemaakt worden met de antwoorden van de leerlingen bij deze oefening. Mede hierdoor kan dit lesverloop verder gaan dan enkel de bespreking van de filmfragmenten die samen ongeveer 12 minuten duren. Ook de wereld van de leerlingen komt zo aan bod.

Aan het eerste fragment hoeft geen inleiding vooraf te gaan. Dit fragment kan, los van wat daaraan vooraf is gegaan, zonder inleiding getoond worden. Het enige wat ik wel zou vermelden is dat het fragment uit “The Mask” komt, een komische film. Er mag dus gelachen worden tijdens het kijken.

Uiteraard worden de vragen die bij het fragment horen vooraf bekeken. Zo weten de leerlingen waar ze tijdens het kijken aandacht voor moeten hebben. Ze mogen de antwoorden niet noteren tijdens het kijken.

Na het eerste fragment worden de eerste vier vragen één voor één klassikaal besproken. Iedere vraag wordt uitvoerig besproken maar uiteindelijk noteert iedereen uiteindelijk eenzelfde antwoord. Dit antwoord moet uiteraard vanuit de leerlingen zelf komen. Het is wel de bedoeling om tot één eensgezind antwoord te komen, dat vervolgens wordt genoteerd.

De laatste vraag (“Wat zou Stanley volgens jou kunnen doen om daar iets aan te veranderen?”) wordt eerst individueel beantwoord. De leerlingen noteren daarbij allemaal een persoonlijk antwoord. Nadien kan er over die antwoorden gediscussieerd worden. Uiteraard kan die vraag open getrokken worden naar situaties van de leerlingen. Dan kan gevraagd worden hoe zij een bepaalde karaktereigenschap (verlegenheid bv.) proberen te overwinnen.

Daarna worden de vragen die bij fragment twee horen gelezen. Vooral de eerste vraag (“Wat is het verschil tussen Stanley met en Stanley zonder masker?”) moeten ze in het achterhoofd houden tijdens het kijken.

Na het kijken kan de eerste vraag in principe vrij vlot klassikaal beantwoord worden. Met het masker op is Stanley bijna de tegenpool van hoe hij is zonder masker. De leerlingen zullen opmerken dat hij meer durft, vlotter is in de omgang en zich niet laat doen.

De tweede vraag (“Is Stanley met het masker op nog steeds zichzelf?”) kan net zoals bij de bespreking van het vorige fragment eerst individueel beantwoord worden. Maar dit antwoord moet eerst in potlood genoteerd worden. Er volgt na het noteren van het individuele antwoord namelijk een discussiemoment over die vraag. Hierbij moet opnieuw de vraag opengetrokken worden naar de wereld van de leerlingen. Er kan dan uiteraard verwezen worden naar wat bij de bespreking van het eerste fragment gezegd werd. Uiteindelijk moet worden ingezien dat Stanley met het masker op zich laat zien zoals hij werkelijk is. Dit antwoord wordt dan door iedereen genoteerd.

Tot slot wordt via een algemene vraag een conclusie gemaakt. Daarin kunnen in verschillende punten de belangrijkste zaken worden genoteerd die tijdens deze oefening aan bod kwamen. Het gaat hier dus om een besluit dat we uit de ontleding van de fragmenten kunnen maken.

Het is niet de bedoeling dat de leerkracht deze zaken doceert. De leerlingen moeten zelf tot interessante conclusies kunnen komen die ze staven met wat we in de fragmenten hebben gezien.

Opdracht bij de film

1. Verliefd zijn

Lees de volgende situatie en beantwoord dan de vraag eronder.

Marc is verliefd op Lies. Hij weet echter niet wat hij moet doen om ervoor te zorgen dat zij hem leuk vindt. Hij vraagt raad aan zijn beste vriend, Bart. Bart zegt dat hij dat hij zoveel mogelijk te weten moet komen over Lies. Hij moet weten wat haar hobby’s zijn, naar welke muziek ze luistert, welke films ze graag ziet,… Dan moet hij informatie opzoeken over die zaken zodat hij er wat over weet. Daarna moet hij Lies vertellen dat al haar hobby’s, haar muzieksmaak,….hem ook geweldig interesseren! Hierdoor zal, volgens Bart, Lies Marc graag hebben en het gevoel hebben dat zij bij hem hoort.

› Wat vind je van de raad die Bart aan Marc geeft?

2. Fragmenten uit “The Mask”

Beantwoord na het bekijken van ieder fragment de bijhorende vragen. 

Fragment 1: 07'57" t.e.m. 15'25"

  1. Onderstreep in de onderstaande lijst karakterkenmerken welke het beste bij Stanley horen.

    zelfzeker – moedig – verlegen – arrogant – lomp – vlotte prater – snel boos - braaf
     
  2. Denk je dat Tina Stanley leuk vindt? Verklaar waarom wel/niet.
  3. Waaruit blijkt dat Stanley beseft dat hij soms te braaf is?
  4. Waarom is dit een probleem?
  5. Wat zou Stanley volgens jou kunnen doen om daar iets aan te veranderen?

Fragment 2: 34'09 t.e.m. 39'06"

Inleiding op het fragment:

Stanley heeft ontdekt dat het masker dat hij in het water vond geen gewoon masker is. Wanneer hij het opzet, lijkt hij wel een ander persoon…

 

  1. Wat is het verschil tussen Stanley met en Stanley zonder masker?
  1. Is Stanley met het masker op nog steeds zichzelf?

 

3. Conclusie

Wat kunnen we leren uit “The Mask” over “jezelf zijn”?

 

 

 

'Je ja zij ja en je nee zij nee. Wat daar nog bij komt, is uit den boze' (Mt.5,37).

Deze filmfiche is afkomstig uit de bachelorproef van Tom Verraes. De bachelorproef werd gemaakt onder begeleiding van Philippe Lepers (docent KATHO).
 

Alle filmfiches

  • The Zone of Interest
    The Zone of Interest is een oorlogsfilm gemaakt in 2023 met scenario van Jonathan Glazer, vrij geïnspireerd op de roman The Zone of Interest van de Britse schrijver Martin Amis uit 2014 
  • Filmfiche: The Whale
  • Filmfiche: Freedom writers
  • Intouchables
    ‘Intouchables’ of in het Engels ‘The Intouchables’ is een Franse film gebaseerd op een waargebeurd verhaal. 
  • Stories of a generation with Pope Francis
  • Corpus Christi
    Corpus Christi vertelt het verhaal van een jongeman die verwikkeld geraakt in zijn eigen leugens, maar die ook het leed van anderen op een oprechte manier wil dragen en verlichten. 
  • Private Life
    Een innemende prent over de acties van een koppel om zwanger te worden: van adoptie tot verschillende vruchtbaarheidsbehandelingen. 
  • Fill the Void
    Een streng orthodox gezin, een huwelijk en een dode pasgeborene. Een film die een unieke inkijk geeft in het leven van een gesloten geloofsgemeenschap. 
  • Agora
    De Egyptische stad Alexandrië, eind vierde eeuw na Christus. De bloedrode draad door de film is de polarisering die gevoed wordt door religieuze onverdraagzaamheid. 
  • Unorthodox
    Esty is lid van de chassidische gemeenschap in New York en vlucht naar Berlijn om een nieuw leven te beginnen, maar blijft geconfronteerd worden met haar verleden. 
  • Good Kill
    Het Amerikaanse leger voert strijd tegen terroristische regimes via computergestuurde droneaanvallen. Deze film brengt moderne oorlogsvoering in beeld. 
  • A Hidden Life
    Deze prent toont het verhaal van Franz Jägerstätter en zijn gezin tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hij weigert trouw te zweren aan Hitler. 
  • Paul, Apostle of Christ
    In deze film neemt het hoofdpersonage Lukas de Griekse evangelist de kijker mee naar de verborgen christelijke gemeenschap in Rome rond 67 na Christus. 
  • The Two Popes
    Deze film plaatst Jorge Bergoglio, de aartsbisschop van Buenos Aires, tegenover een vermoeide paus Benedictus XVI. Of hoe kerkelijke vernieuwing tastbaar wordt. 
  • Resurrection
    Johan Leysen speelt een kluizenaar die een zelfvoorzienend bestaan leidt. Op een van zijn wandelingen vindt hij een half-naakte jongeman, die hij kleren, voedsel en onderdak biedt. 
  • The Shack
    Mack had een moeilijke jeugd, met een gewelddadige vader. Zijn gezin is kerkelijk, maar hij voelt weinig verbinding met het geloof. Tot een kampeertocht zijn leven veranderd. 
  • Grâce à Dieu
    Wanneer Alexander, een 40-jarige man, ontdekt dat de priester die hem als kind misbruikte, nog steeds werkt met kinderen, besluit hij actie te ondernemen. 
  • Pope Francis – A man of his Word
    De kijker krijgt een zicht op Franciscus’ hervormingswerk binnen de Kerk en zijn antwoorden op wereldwijde hedendaagse problematieken. 
  • Les Neiges Du Kilimandjaro
    Michel en Marie-Claire zijn op het moment van Michels ontslag dertig jaar getrouwd en gaan op reis naar de Kilimanjaro. Daar worden ze slachtoffer van een brutale overval. 
  • Filmfiche: La Prière
    Wanneer de 22-jarige Thomas van zijn verslaving aan heroïne wil afkomen, sluit hij zich aan bij een afgezonderde gemeenschap in de Franse Alpen. 
  • Schindler's List
    Deze indringende klassieker vertelt het waargebeurde verhaal van Oskar Schindler, een Duitse industrieel ondernemer die zichzelf tegenkomt tijdens de Tweede Wereldoorlog. 
  • Son of Saul
    Een film die de Erlebnis van een jood in het exterminatiekamp Auschwitz-Birkenau op een niet-sensationele maar toch afstootwekkende wijze tracht te schetsen. 
  • Silence
    De beproeving die Endo de Portugese priester laat ondergaan is bijna ondraaglijk om te lezen. Vluchtend voor de autoriteiten stuit hij op kleine gemeenschappen katholieke boeren. 
  • The Lady in the Van
    Londen. Een schrijver. Een excentrieke vrouw. Wat ooit begon als kwaadwilligheid, wordt een relatie die hun levens zal veranderen. 
  • The Fault in Our Stars
    Een meeslepend Amerikaans romantisch drama over twee tieners met kanker, Hazel en Augustus, die verliefd worden op elkaar. 
  • The Bucket List
    Je leeft maar een keer, dus waarom verlaat je het leven niet met stijl? Dat is wat twee kamergenoten op de kankerafdeling besluiten te doen als ze slecht nieuws krijgen. 
  • These Final Hours
    Deze film is veel méér dan een zoveelste apocalyptische film: het is een diepgaande prent over het leven van concrete mensen in het licht van een nakende natuurramp. 
  • Le Tout Nouveau Testament
    God bestaat en woont in Brussel. Hij heeft zelfs een vrouw en een dochter. Echter, God is gemeen, brutaal en misbruikt zijn macht. 
  • Exodus: Gods and Kings
    Het levensverhaal van een profeet. Egypte wordt geteisterd door dodelijke plagen en Mozes besluit samen met honderdduizenden slaven te vluchten. 
  • Deux jours, une nuit
    Sandra, die terugkeert na een depressie, dreigt haar job te verliezen 
  • Noah
    Na de schepping ontwikkelen de nakomelingen van Kaïn zich tot een technologische en vleesetende beschaving, met desastreuze gevolgen voor de natuur. Herkenbaar? 
  • Life of Pi
    De verfilming van de gelijknamige hedendaagse klassieker van Yann Martel. Een tijger in een boot. 
  • The Green Mile
    Paul Edgecomb terug op zijn leven als gevangenisbewaker in de 'dodengang', een plek met een groene vloer. 
  • Yes Man
    Carls leven neemt een fikse wending wanneer hij als bij toeval terechtkomt op een bijeenkomst van mensen die “ja” leren zeggen tegen alle uitdagingen. 
  • The Truman Show
    Het leven van Truman Burbank speelt zich af in een televisiestudio. Alles wat hij zegt of doet, wordt vastgelegd op camera. Een beslissing zet zijn fictieve leventje plots op de helling. 
  • Liar Liar
    Fletcher Reede is een gehaaide advocaat. Wanneer zijn zoon Max een wens mag doen, wenst hij dat zijn vader een hele dag niet meer kan liegen. 
  • The Cable Guy
    Een film over vriendschap, omgaan met wie anders is en relaties. En vooral veel rare vogels. 
  • Eternal Sunshine of the Spotless Mind
    Joel Barish en Clementine Kruczynski lijken elkaars tegenpolen te zijn, maar een stom toeval brengt hen toch bij elkaar. Ze worden verliefd. 
  • Bruce Almighty
    God is het constante gezeur van Bruce beu en beslist om voor een tijdje Zijn goddelijke taken aan Bruce over te dragen. Zo kan Bruce eens ervaren hoe lastig het is om God te zijn. 
  • The Mask
    Stanley Ipkiss is bankier. Op de dag wordt zijn leven volledig overhoop gegooid wanneer hij een masker vindt. 
  • De Tweeling
    Een Duitse tweeling wordt na de dood van hun ouders gescheiden. Wanneer ze elkaar terugzien, blijken hun ervaringen in de Tweede Wereldoorlog een grote splijtzwam. 
  • The Pianist
    Wladyslaw Szpilman is een getalenteerde joods-Poolse pianist. Wanneer zijn familie wordt gedeporteerd, kan hij via een vriend ontkomen. 
  • As it is in Heaven
    Daniel Daréus, een bekende dirigent van middelbare leeftijd, moet zijn artiestenbestaan stopzetten. Hij besluit terug te keren naar zijn christelijk geboortedorp in Zweden. 
  • Die Welle
    "Ja, we weten het nu wel. De nazi’s waren stom. Maar vandaag zou een dictatuur in Duitsland niet meer mogelijk zijn. Wij zijn slimmer dan dat." 
  • Untraceable
    Een technisch briljant maar ernstig gestoorde man vermoordt zijn slachtoffers op gruwelijke wijze en zendt de moorden live uit op het internet. 
  • Tillsammans (Together)
    Twee schoolkinderen ontmaskeren de verborgen gevoelswerelden van verschillende volwassenen die gedwongen worden samen te leven in een hippie-gemeenschap. 
  • The Grey Zone
    Tijdens de Endlösung zetten de nazi’s Sonderkommando’s in om bij de uitroeiing in de concentratiekampen te helpen. Deze film toont wat dat betekent. 
  • The Big Lebowski
    Een komische klassieker over twee excentrieke sociaal gestoorde bowlers. Dat levert tal van hermeneutische knooppunten op. 
  • Surplus - Terrorized into being consumers
    Een Zweedse 'docuclip' die met opzwepende beeld- en geluidmanipulaties vraagtekens plaatst bij de consumptiemaatschappij. 
  • Sophie Scholl
    München, 1943. Terwijl Hitler een vernietigende oorlog voert in Europa zoekt een jonge groep mensen hun toevlucht tot het passieve verzet. 
  • Son of Man
    Een film waarin het levensverhaal van Jezus wordt vertaald naar de context van een Zuid-Afrikaanse township in tijden van hoog oplopende politieke spanningen. 
  • Paper Clips
    Withwell is een kleine, afgesloten gemeenschap in de bergen van Tennessee. Schooldirectrice Linda Hooper opent er een project om de ogen te openen voor de wereld. 
  • Lourdes
    Lourdes blijft lang op een intrigerende manier ongrijpbaar. Kalm, nuchter en met mededogen wordt de dagelijkse gang van zaken in deze religieuze toeristische attractie geregistreerd. 
  • Left Luggage
    Chaja Silberschmidt, een jonge filosofiestudente, geeft zich helemaal over aan de woelige en vrijgevochten tijd van de jaren '70 in Antwerpen. 
  • Night on earth
    Als je afgaat op populaire TV-formats, dan krijg je de indruk dat (jonge) mensen dromen van een glamoureus leven in de spotlights. Of toch niet? 
  • Kundun
    Twee jaar na het bezoek van de monniken wordt een jongetje weggenomen uit zijn gezin. 
  • J'attendrai le suivant
    Een extreem korte kortfilm over een duo in een Parijs metrostel. En over een hopeloze zoektocht naar de ware liefde. 
  • Holy Smoke
    Een psychologische strijd tussen Ruth en de de programmeur die haar familie inhuurt om haar de godsdienstige waanbeelden (opgedaan bij en goeroe in India) uit haar hoofd te praten. 
  • God on Trial
    De nacht voordat de helft van de gevangenen in één van de sombere blokken van Auschwitz de dood tegemoet gaat, besluiten ze om God voor het gerecht te dagen. 
  • Father and Daughter
    Een Nederlandse animatiefilm over familierelaties die duidelijke leerplandoelen oplevert. 
  • Dogma
    Nadenken en in discussie gaan over de persoon en de betekenis van Jezus en de beeldvorming rond zijn persoon. 
  • Die Fälscher
    Het verhaal van ‘operatie Bernhard’, het geheim project van de nazi’s om de economieën van het VK en de VS te kelderen door een grootscheepse vervalsing van de pond en de dollar. 
  • Des hommes et des dieux
    Het waargebeurde verhaal van zeven monniken die in 1996 werden ontvoerd en vermoord door moslimterroristen in Algerije. 
  • Cars
    Deze animatieklassieker is in de eerste plaats een pleidooi voor onthaasting. De zoektocht naar een ander levensritme in Radiator Springs.  
  • Au revoir les enfants
    Op een januari-ochtend in 1944 valt de Gestapo een katholiek jongensinternaat binnen op zoek naar ondergedoken joden. Die gebeurtenis laat een diepe indruk na. 
  • Alice ou la vie en noir et blanc
    Alice leeft niet in wonderland. Haar leven verloopt in zwart-wit. Vindt ze de kracht om de kleur van het leven terug te vinden? 
Zelf een reactie schrijven?

Volg Thomas op

Download de Thomas-app

KU Leuven - Faculteit Theologie & Religiewetenschappen
Thomas © 2002 - 2024