Bachelor in de fysica (Leuven)

Bachelor of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de bachelor in de fysica.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

DE OPLEIDING BACHELOR IN DE FYSICA HEEFT VOLGENDE LEERRESULTATEN:

De bachelor in de fysica:

KENNIS EN INZICHT
1. beschikt over basiskennis van en inzicht in de basismodellen van de fysica, zoals geformuleerd in de mechanica, de thermodynamica, het elektromagnetisme, de kwantummechanica en de statistische mechanica.
2. heeft een meer diepgaande kennis van en inzicht in verschillende van de belangrijke deelgebieden van de hedendaagse fysica, zoals de kernfysica, de fysica van de harde en zachte gecondenseerde materie, de sterrenkunde, de statistische fysica, de algemene relativiteitstheorie of de deeltjesfysica. De bachelor heeft inzicht in de samenhang en het onderscheid tussen deze subdisciplines en kan de fysica situeren in een brede wetenschappelijke context.
3. beschikt over een initiële vorming in de chemie en kan deze kennis en inzichten integreren in het vakgebied van de fysica.
4. heeft kennisgemaakt met het moderne actieve onderzoek in minstens één van de onderzoeksgroepen van het departement Natuurkunde en Sterrenkunde.
5. heeft algemene inzichten verworven op vlak van wetenschapsfilosofie en levensbeschouwing.

TOEPASSEN VAN KENNIS EN INZICHT
6. beheerst een aantal gevorderde wiskunde technieken en een abstracte manier van denken en is in staat deze toe te passen in de beschrijving en modellering van de natuur.
7. kan fysische procedures begrijpen, aanpassen en optimaliseren voor het oplossen van fysische vraagstukken op bachelor-niveau.
8. kan zelfstandig informaticatechnologie gebruiken voor het verwerven en verwerken van gegevens
9. heeft inzicht in de algemene methodologie en deontologie van het onderzoek in de natuurwetenschappen in het algemeen en de fysica in het bijzonder
10. heeft de vaardigheden en het inzicht om onder gepaste begeleiding volgende stappen te zetten in een eigen wetenschappelijk onderzoek:
  • een wetenschappelijke probleemstelling formuleren
  • een gepaste oplossingsprocedure beredeneren
  • een wetenschappelijk experiment of theoretisch project op bachelorniveau uitvoeren
  • de gevonden data verwerken tot een aanschouwelijk geheel
  • een correcte attitude aannemen inzake veiligheids-, gezondheids-, en milieuvoorschriften
  • en dit alles rekening houdend met de gepaste deontologische gedragsregels.

OORDEELSVORMING
11. kan binnen een gegeven thema vakliteratuur opzoeken en de validiteit ervan inschatten.
12. kan onder begeleiding de resultaten van zowel eigen onderzoek als literatuuronderzoek verwerken, kritisch interpreteren en becommentariëren in het licht van een welbepaalde onderzoeksvraag.
13. kan het belang van de eigen discipline plaatsen binnen de context van de wetenschap alsook in een maatschappelijke context.
14. kan logisch, kritisch en deductief redeneren in en buiten de fysica.
15. kan kritisch reflecteren over de rol van wetenschappelijk onderzoek in het algemeen en fysisch onderzoek in het bijzonder in de maatschappij van de 21ste eeuw.

COMMUNICATIE
16. kan zowel in een teamverband functioneren als zelfstandig werken.
17. kan een beargumenteerd standpunt innemen en dit mondeling verdedigen tegenover medestudenten.
18. kan in het Nederlands zowel schriftelijk als mondeling communiceren en presenteren, rekening houdend met de deontologische gedragsregels.
19. heeft voldoende kennis van het Engels om Engelstalige handboeken en vakliteratuur te lezen.

LEERVAARDIGHEDEN EN VORMINGSDOELEN
20. is in staat om zelfstandig leeractiviteiten te plannen en deze planning op te volgen.
21. kan de nodige inzichten opdoen omtrent de actuele standpunten rond een opgegeven maatschappelijk en/of wetenschappelijk thema om vervolgens zelf tot een beredeneerde eigen opinie te komen.

AFHANKELIJK VAN DE GEKOZEN MINOR, BEHEERST DE STUDENT VOLGENDE AANVULLENDE LEERRESULTATEN:
22. heeft via de keuzeruimte een verbredende vorming genoten in één of meerdere andere wetenschappelijke of technologische disciplines of in de economie en innovatie.

DE OPLEIDING BACHELOR IN DE FYSICA HEEFT VOLGEND NIET-BINDEND VORMINGSDOEL

De bachelor in de fysica

1. is zich bewust van de internationale dynamiek binnen het eigen wetenschapsdomein.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document blauwdruk_BA_fysica.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_BA_Fysica.pdf

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRA-fiche_BA_fysica_Leuven.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Na toelating:
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor:
Bachelor in de fysica (Leuven)