Master in de nanowetenschappen, nanotechnologie en nano-engineering (Leuven)

Master of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de master in de nanowetenschappen, nanotechnologie en nano-engineering.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

1.  Competent in één of meerdere wetenschappelijke disciplines

1. De afgestudeerde beschikt over een grondige kennis van de basisdisciplines van nanowetenschappen, nanotechnologie en nano-engineering:
o  Materiaalfysica, apparaten en technologieën voor nano-elektronische toepassingen, duidelijke kijk op de evolutie van de toepassingen naar de toekomst.
o  Fysica, chemie en biochemie op nanometerschaal.
o  Elektronische, optische, mechanische en thermodynamische eigenschappen van metalen, halfgeleiders en insulatoren.
o  Fysica en technologie voor het opzetten van nano-elektronische en optisch-elektronische systemen, elektronische en optische interconnectietechnologie voor hoge snelheid en high pin count, verpakkingstechnologie, thermisch beheer in elektronische systemen en system-in-a-package.
o  Structuur, stabiliteit, openslaande en vormende dynamiek van nanogestructureerde biomolecules en hun industriële toepassingen.
o  Chemische methodes voor het voorbereiden en karakteriseren van nanogestructureerde materialen en supramoleculaire systemen (moleculaire apparaten) en de eigenschappen van deze materialen en systemen.
o  Mesoscopische eigenschappen die verschijnen wanneer de grootte van een systeem vergelijkbaar wordt met fysieke lengteschalen, en kennis over hoe mesoscopische effecten gemanipuleerd en gecontroleerd kunnen worden.

2. De afgestudeerde beschikt over gespecialiseerde kennis in één van de volgende domeinen:
o  Nanofysica engineering
o  Nanocomponenten en circuits
o  Nanomaterialen en nanochemie
o  Nanobiotechnologie
o  Quantum engineering, materialen en technologie

3. De afgestudeerde is in staat om kennis van verschillende domeinen en specialisaties toe te passen op een creatieve manier, te verbreden, te verdiepen en te integreren in functionele systemen.
o   Bezit grondige kennis van de gebruikte methoden bij technologisch probleemoplossen en ontwerpen.
o  Begrijpt de vorming van complexe macrosystemen die uniek zijn in hun bewegingen en nieuwe functionaliteiten bezitten.
o  Is in staat om verder te denken en te handelen dan de grenzen van de fysica, electronica, chemie en biologie.


2.  Bekwaam in onderzoek

4. De afgestudeerde is in staat om systematisch de wetenschappelijke waarde en relevantie van de huidige stand van zaken binnen nanowetenschappen, nanotechnologie en nano-engineering te verwerven en kritisch te evalueren.

5. De afgestudeerde is in staat om complexe problemen te analyseren, probleemstellingen te definiëren en duidelijk gestructureerde onderzoeksvragen te formuleren.

6. De afgestudeerde is in staat om bestaande en nieuwe concepten, en methodologieën en onderzoeksresultaten te assimileren en toe te passen in een academische of industriële onderzoeksomgeving.


3.  Bekwaam in ontwerpen

7. De afgestudeerde beschikt over de expertise om verschillende disciplines van nanowetenschappen en nanotechnologie te gebruiken en combineren om nieuwe probleemstellingen gebaseerd op een ontwerpprobleem te formuleren.

8. De afgestudeerde beschikt over vaardigheden en kennis om ontwerpproblemen op te lossen door nieuwe modellen, (bio-)materialen, componenten, geïntegreerde circuits en systemen te ontwikkelingen, telkens rekening houdend met de randvoorwaarden.

9. De afgestudeerde beschikt over de vaardigheid om zelfstandig beslissingen te nemen gerelateerd tot het ontwerp, en om deze op een systematische manier te rechtvaardigen en evalueren.


4.  Wetenschappelijke benadering

10. De afgestudeerde beschikt over een brede analytische, geïntegreerde en probleemoplossend-gerichte geest en is in staat om nanotechnologische kennis te combineren met kennis uit gerelateerde domeinen.

11. De afgestudeerde kan de meest geschikte informatiebronnen (wetenschappelijke literatuur, internet, workshops, conferenties, experimentele gegevens en professionele netwerken) selecteren en verwerken.

12. De afgestudeerde kan gevorderde wetenschappelijke modellen, inclusief systeem-/procesmodel en randvoorwaarden, binnen een aanvaardbare moeilijkheidsgraad van de toepassing, evalueren, selecteren en exploiteren.

13. De afgestudeerde beschikt over de correcte houding om zich steeds aan te passen aan kennis gebaseerd op de maatschappij, en om te leren van nieuwe technologieën.


5.  Intellectuele basisvaardigheden

14. Kan zelfstandig reflecteren over een variate aan verschillende problemen met betrekking tot nanowetenschap en nanotechnologie.

15. Beschikt over een kritisch-constructieve houding ten opzichte van nieuwe ontwikkelingen en ontdekkingen die men tegenkomt in wetenschappelijke literatuur of in het eigen onderzoek.

16. Is in staat om een mening over het onderzoeksdomein, gebaseerd op objectieve argumenten, te vormen en verdedigen.


6.  Geschikt om samen te werken en te communiceren

17. Bezit ervaring in het schriftelijk en mondeling communiceren, in het Nederlands en/of het Engels met experten en leken over hun eigen onderzoek en ontwerpresultaten.

18. Kan samenwerken en projecten beheren in een multidisciplinair team: verdelen en nemen van verantwoordelijkheden, beheren van tijd en financiën, het documenten van de vooruitgang van het project en de seultaten.


7.  Rekening houden met sociale en maatschappelijke context
19. Is in staat te functioneren binnen een sociale, economische en ecologische context, als in een internationale omgeving.

20. Is zich bewust van zijn maatschappelijke, ethische en ecologische verantwoordelijkheid en handelt er naar.

21. Is zich bewust van de uitdagingen, risico's en beloftes van nanotechnologische ontwikkelingen.

De afgestudeerde burgerlijk ingenieur: 

  • Laat zich bij de uitoefening van het ingenieursberoep leiden door zijn of haar wetenschappelijke en technische kennis.
  • Heeft een ingenieurshouding die hem of haar in staat stelt om oplossingen voor complexe problemen te formuleren, rekening houdend met relevante randvoorwaarden van economische, juridische, sociale, ... aard.
  • Is zich bewust van zijn of haar maatschappelijke en ethische verantwoordelijkheid en kan daarnaar handelen.
  • Beschikt over bereidheid tot open communicatie en samenwerking, zowel met ingenieurs binnen en buiten de discipline, als met andere actoren in het werkveld.
  • Heeft inzicht in de bredere rol die burgerlijk ingenieurs in de maatschappij innemen.
  • Toont bereidheid om zich blijvend op de hoogte te houden van nieuwe wetenschappelijke en technische evoluties, en deze voldoende kritisch te benaderen.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_MA_Ingenieurswetenschappen_Nanowetenschappen nanotechnologie en nano-engineering.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_Nanowetenschappen nanotechnologie and nano engineering_2022-2023.pdf

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_Nanowetenschappen nanotechnologie en nano-engineering.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Na toelating:
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor: